tisdag 17 september 2013

Minnen

Idag skall jag bjuda på barndoms- och ungdomsminnen.
Härom dagen besökte jag en plats som var höjden av lycka
när jag var barn och ungdom. 


När jag var barn brukade jag tjata på pappa och 
mamma att vi skulle åka hit soliga sommarsöndagar.


Här fanns fin vit sand och långgrunda ständer.
Här var stället där man fick plaska och simma. Och när man väl hade
tröttnat på vattnet kunde man blåfrusen springa upp till stranden och ligga på
filten och äta smörgås med mamma och pappa och kanske någon kompis.
Det var inte ofta vi åkte hit, men de få gånger mina övertalningsförsök 
hade lyckats, de stunderna var minnesvärda dagar.


Då för oooh så många år sedan, var det simstrand längs en lång sträcka.
Idag är nästan allt igenväxt. Det är vass och träd längs stranden. 
Endast en liten fin sandstrand finns kvar.


Under ungdomsåren åkte vi hit på lördagar - och absolut utan föräldrar.
Kan ni gissa vilket ställe jag har besökt?


Maxmo dansbana! 
Nu var den igenbommad för denna säsong.
Men kommer ni ihåg, ni mina barndomsvänner som var med på den tiden?
Här mellan träden var bilarna parkerade, orkestern spelade inne på
dansbanan och det var massor av folk i rörelse.
Jag älskade att dansa! Varje veckoslut var jag och mina kompisar
ute på dans. Och som vi dansade! Det var trångt och svettigt. 
Och jätteroligt!


Jag smålog när jag gick mellan tallarna där runt dansbanan. 
Under mina ungdomsår var Maxmo dansbana en av de populäraste
dansplatserna. Alltid mycket folk, alltid fina orkestrar.
Här ordnas ännu sommardanser, men sambon och jag har andra
intressen idag. Det blir inte så mycket dans numera....


Men många fina minnen från Maxmo, det bär jag ännu med mig!


Som när jag som barn sprang i den vita sanden, doppa huvudet under
vattnet och tog mina första simtag. 
Som när jag som tonåring kände upprymdheten inför
kvällens dans i den ljusa sommarnatten.
Minnen....

4 kommentarer:

  1. jodå...vid Gubbholmsbadet har många spännande saker hänt...

    SvaraRadera
  2. Tänkte samma sak som föregående talare .Gubbholmsbade var det ju i de äldres mun ,men vi for till Maxmo och dansade ,onsdag ,freda ,lördag , söndag ,usch vad man var trött då man skulle upp i jobbet efter att ha kommit hem kl 2 och väckarklockan ringde 6 .Det finns många minnen därifrån .Har inte varit dit sedan dess ,kram Nette

    SvaraRadera
  3. Så nostalgisk jag blir!För jag var ju med för det mesta. Både som plaskare och dansare! /G

    SvaraRadera
  4. Jo visst minns även jag Maxmo dansbana där det alltid var roligt. Man kände sig så fri på något konstigt sätt när området var så stort och vackert. Alla gånger det ordnades dans där var det ju bara ett måste att åka dit, man kunde ju inte missa någonting. Dessutom vill jag säga att just där träffade jag min äkta hälft som jag varit gift med hur länge som helst. Ett bra ställe, synd bara att det blivit så igenväxt.

    SvaraRadera