måndag 30 september 2013

Med älgjägaren i slakthuset (läs inte om du är känslig)

I natt har vi haft den första riktiga nattfrosten. Nu på morgonen
är gräs och blommor täckta av vita iskristaller. Minus 3 grader. 
Brrr, nu gör sig kölden påmind.

Sambons älgjakt började på lördagen och fortsatte i går.
Det är ett litet älgjaktlag här i byn, eftersom dom inte heller
har så stora skogar. Skogarna är utspridda på olika områden,
både här på landbacken och längs kusten. Tanken är att de detta år
skall skjuta endast en ko och några kalvar. I helgen fick 
de kon och en kalv.


I går kväll gick sambon och jag till slakthuset. Han skulle föra in kalven
i kylrummet. Nu vill jag varna för "starka bilder", som det brukar heta.
Är du känslig skall du inte fortsätta med dagens inlägg!




Inne i slakthuset är allt rent och sterilt. Vita väggar och
vitt betonggolv. Här inne tar de bort huden, huvud och klövar och kroppen
görs ren, sedan får den hänga några timmar tills den förs in i kylrummet.



Här inne i kylrummet får kropparna hänga i några dagar.
Så samlas alla älgjägarna och styckar upp köttet.


Inne i slakthuset ligger de två kulorna som tagits ur djuren.


På golvet inne i slakthuset finns lite blod från kalven.
Lysrören blänker i det släta vita golvet.


Sambon kollar att kylningen fungerar och så släcker vi.
Låser dörren ordentligt och står så i ett kompakt mörker.


Ute på gården finns ett skjul, där man i en tunna 
eldar för att få varmt vatten. Sambon kollar att 
allt är i ordning. Så går vi hem igen.

6 kommentarer:

  1. jag är inte känslig.. har ju slaktat djur på gården här.. både grisar o tjurar...men nån älg har jag inte stt upphängd, min gubbe är inte med i älgjakten..men däremot min bror..De skulle börja med jakten först den 17 okt...

    SvaraRadera
  2. Ja så är det ju...och kan man tänka sig ett mera miljövänligt ekologiskt och humant sätt att få kött på bordet än detta?? Tror inte det...då får man bli vegetarian!
    Ha det så gott vännen
    Kram Lollo♥

    SvaraRadera
  3. Jag tittade och läste hela inlägget och blev inte alls känslig....
    jo ska vara då att jag skulle vela ha en bit älgkött, mums...

    Snyggt och rent slakthus var det också.

    Ha nu en finfin vecka.
    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  4. Snyggt i huset ,här har dom också kylrum ,bra så får kropparna hänga och möra sig länge .Visste du förresten att älgkött (läs älgstek )inte ska ha högre temperatur än 55 grader inuti när du steker den ,då blir köttet riktigt mört .Mannen fick tipset på en viltkurs han var på och det stämmer jättebra .Vi hade en stek igår från ett äldre djur son brukar bli segt men det blev jätte mört ,.snuviga jag får nog vila mina fingrar nu ,ha det bra ,Nette

    SvaraRadera
  5. Tack för dina kommentarer i min blogg. Jag har varit borta och haft ett skakigt nät, har inte kunnat kommentera. Älgjakten för mig är helt naturlig. jag har själv jagat älg i många år, numera jagar jag med kameran och min man står för köttet. Ett snyggt och prydligt slakthus ni har. Mycket välordnat. Må så gott/Brita

    SvaraRadera
  6. Ett fint inlägg, belysande och rakt på som det är i verkligheten. Mycket bättre att läsa det här än att gå in på ett löpandebandslakteri, där djuren föses fram till pistolen, helstressade.
    Den här älgen visste knappast om att den dog, ett humant sätt

    Karin

    SvaraRadera