fredag 20 september 2013

En mulen höstdag med eld i kakelugnen

Nu har vi mulet väder, lite grått och trist.
I morse hade jag kökslampan tänd när jag åt frukost
och läste morgontidningen. Det känns att vi går mot mörkare tider....
Men ännu är det varmt ute, dag som natt har vi kring +15 grader. 
Och endast en och annan regndroppe har vi fått här hos oss. 
Ännu inga längre regnskurar, så vi har 
ännu torrt i markerna....


I går var det en sådan där dag när inget vettigt blev gjort. 
Jag har börjat jobba med ett helt nytt arbetsprojekt, men det gick 
på sparlåga igår. Däremot sög jag  på den första karamellen,
ett projekt som publicerats denna vecka.


Det blev till att elda i kakelugnen igår, höstens första brasa.
Jag städade, skötte om djuren och rensade några liter lingon.
Och så började jag städa i en av dessa stora skrubbar som finns
på vinden. Vi bor ju i ett gammalt hus och här finns två stora kalla 
vindsutrymmen, fyllda med allsköns bråte. Ni vet allt det där som
kan vara bra att ha + förvaring av mattor, kläder, julsaker, 
gamla möbler, leksaker.....


Jag hann bara börja röja, då hittade jag en massa gamla fotografier.
Ja, så blev jag sittandes på vindstrappan och tittade igenom
nästan glömda minnen. Det var foton på mig och sambon när vi
var unga, foton från världens alla hörn, några suddiga foton
från när sonen föddes. Sådana där foton som inte platsat i 
fotoalbumet, men som ändå inte har slängts.
Ja, som ni förstår jag blev sittandes länge, länge.
Så måste jag slänga fler vedträn i kakelugnen.
Klockan hade tickat på och det var dags för matlagning...


I går kväll besökte vi sonens skola. För sambon var det ett
kärt återseende och för mig något helt nytt. Det var riktigt roligt.
När vi kom hem hade vi ett varmt hus med en kakelugn som 
ännu spred en behaglig värme i hela huset.

Välkommen hösten!


1 kommentar:

  1. Fina löv...Ja tänk då man ska ha nått gjort..då hittar man "nån skatt" o blir sittandes..sådär brukar det bli för mej med..idag har jag inte gjort så mycket..men nu kallar fähuset.

    SvaraRadera