onsdag 4 september 2013

Tänk om tiden kunde stanna

Jo, vi åkte ut till vårt sommarhus i går eftermiddag.
Sambon  avverkar sina sista semesterdagar och jag
har inte satt igång med höstens projekt. Så vi har haft en härlig dag
ute i skärgården. Soligt, varmt och bara allra bäst!


Gårdagskvällen var alldeles vindstilla. Inte minsta krusning på fjärdens vatten.
Här nere vid havet är det varmare än på landbacken så här på hösten.
Det var en så fin afton (men ingen vacker solnedgång).



Efter en skön natt vaknade vi till en fin morgon. Medan jag 
städade inomhus gick sambon ut och knäppte några bilder på
en koltrast som satt i vår gårdsrönn.


Jag borde alltid överlåta kameran till sambon när det gäller
fotografering av fåglar. Han har mycket bättre tålamod när det 
gäller djurfotografering. Jag hade gett upp för länge sedan, men 
han väntade snällt tills fågeln satte sig på en gren. Perfekt!


Vi beslöt åka ut med båten, eftersom det var så vackert väder.
Det var rätt få människor ute vid sina sommarhus. Förstås
jobbar dom flesta så här mitt i veckan. 



Det var spegelblankt på förmiddagen också. Solen värmde på ryggen.
Vi körde i stenarnas rike, så det är bra att farleden är utmärkt med remmare.


På håll såg jag två svanar som solade sig på några strandstenar.


Vi styrde ut till en holme ute till havs. Här finns inga hus och
troligen har ingen människa satt sin fot på ön på länge.
Ön består mest av stenar och några träd. Den är rätt platt.
Men det finns en sak på den här ön
som vi eftertraktar.


Havtornsbär. 
Vi plockade några liter med bär medan vi gottade oss i solen
och tittade ut till havs. Där förbi horisonten ligger Sverige.


Vi satte oss ute på några stenar vid stranden för att ta en paus.
Det smakade gott med havtornssaft och bullar.
Där satt jag och önskade att tiden skulle stanna. 
Det var sååå skönt. Sol & värme, havsskvalp och vacker natur.



Mitt på ön växte en jättestor rönn. Den hade flera stammar
och var översållad med rönnbär. Här får fåglarna
ett riktigt skrovmål till vintern!


Jag hade velat stanna på den där ön, men magen började kurra så 
vi äntrade båten och styrde hemåt igen.
Vi såg svanarna på hemvägen också.

3 kommentarer:

  1. Så vackert ni hade det där ute ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder! Och den där sambon har också öga för fotografering!/G

    SvaraRadera
  3. Så fina bilder! Havtorn är ju så bra säger alla..så nu har jag köpt mej 3 buskar.. hoppas att det kommer bär på dem också..Ha de bra!

    SvaraRadera