tisdag 13 september 2022

Nu har jag fyllt förråden!

De senaste dagarna har vi haft ett varmt och torrt väder. Ett riktigt skönt höstväder! 

Då gäller det ju att fylla på både bär- och svampförråden! Med andra ord så har jag varit ute i både skog och mark de senaste dagarna. Härligt att vistas ute i skogen, men tyvärr gör älgflugorna att jag ibland har gett upp mina försök att plocka mera bär....


 Det har blivit en del lingon plockade. 

Och så har det blivit en hel del havtornsbär plockade.

Dessutom har jag fyllt på förrådet med trattkantareller. Svamparna får härmed ligga på tork inne på köksbordet i någon vecka sedan läggs de på burk. Dessutom har jag lagt in ett helt lass med kryddgurkor, det blir smaskens till vintern. Någon stor äppelskörd blev det däremot inte i år, men två stora burkar med äppelsylt har jag ändå lyckats koka...

Ännu levererar växterna inne i mitt lilla växthus och ute på friland lyser mängder av squash och bönor och jordärtskockorna växer sig storståtliga även detta år och har redan börjat leverera fina knölar. Ja, hösten är givmild som alltid! (Och jag är en ekorre.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar