onsdag 21 september 2022

Och så blev det en solig höstdag...

 Igår klagade jag på regnet - men idag gläds jag över en solig och härlig höstdag!

Redan igår kväll drev molnen iväg österöver och efter en natt med lätt frost har vi idag förärats med en vacker höstdag. Sol som värmer och luft som är hög och klar!

Redan i morse var det härligt att sitta inne i stugvärmen och se hur solstrålarna sökte sig in i huset. Det kändes så länge sedan strålarna lekt in igenom fönstren... 

Jag hade täkt mina ute-odlingar med fiberduk för nattfrosten och i morse när jag gick för att åter ta bort duken blickade upp på mina långa jordärtskockor och upp mot den blåa himlen bakom björkarna... En härlig blåfärg, helt klart!


Vid middagstid åkte jag ut till vår stuga vid havsfjärden. Solen värmde och himlen färgade vattnet härligt blått... Här ute är dom flesta lövträd ännu gröna, härute värmer ännu havsvattnet....

Där ute började jag med en kopp termoskaffe och en smörgås dekorerad med egna grönsaker. Så härligt att njuta i solen på verandan! Jag kände mig som Den Stora Livsnjutaren. Dessutom smakade kaffet bättre än vanligt...

Så vandrade jag iväg in i skogen för att plocka lingon och väl hemma igen blev det ytterligare mera kaffe och så plockade jag lite lingon kring husknutarna.


Lite lycklig är man allt över den vackra hösten!


 När jag åkte hemåt stod en hjort (eller är det ett rådjur) på vägen och åt från grönskan i vägkanten. Snabbt sprang djuret in i skogen, men liiite nyfiken var hen allt. Hen stannade endast någon meter från vägen och kikade på mig som satt i bilen. Undrar vad hen tänkte om mig, för hen var ju inte mista rädd utan stod lugnt kvar och kollade in bilen. Så åkte jag hem för att rensa dagens lingon- och svampskörd (jo, jag råkade också hitta lite mera trattisar, är det svampår så är det!).

Denna livsnjutare tackar för en härliga höstdag!🍁🍂



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar