fredag 2 september 2022

September - och hösten är här!

 När vi klev in i september månad infann sig hösten. Plötsligt. Med regn och kylslaget väder - och det är ju inget vidare.....


 Idag den 2 september bjuds vi på omväxlande solsken och spöregn. Precis likadant väder som igår. Någon direkt värme har det inte varit tal om, eller vad sägs om +11 grader (nåja +14 när solen sken en liten stund). Natten bjöd på snäppet över nollstrecket. Nej, en annan är inte van med detta kylslagna väder efter en varm sommar....



 Regn eller sol tycks inte spela någon roll för våra tre ankor. Numera kan de skrota på ute på åkern bäst de vill, här kan ju ligga ett som annat korn på marken efter tröskans framfart för någon vecka sedan. Kvaa, säger Kalle som är lite smutsig om näbben, Kolla mina snygga vita fröknar! Dom får äta så mycket dom vill, snyggingarna...



I morse var jag in till staden. Solen sken och ute över havet vandrade blå regnmoln. Jag hade fått kallelse till tandläkaren (efter en lugn period av corona-lockdown). 


Tandläkarbesöket var snabbt avklarat, allt var ok. Samma morgon hade min kommun även bokat in en gratistid för bröstcancer-screening, och sådant tackar man absolut inte nej till. Screeningen var avklarad på några minuter, svaret kommer på det om någon vecka. 



 Så vad gör man då efter denna morgonpärs? Jo, då får det allt bli ett gott morgonfika på ett café inne i staden. Kaffe och varm kanelbulle, check!

Sedan vandrade jag runt i affärer inne i staden en stund. Ibland kom åter en regnskur, så jag var tvungen att söka skydd inne i någon affär. Men nej, det blev inga stora utgifter.... Under  bilturen hem igen gick bilens vindrutetorkare på högvarv. När jag skulle stiga ur bilen hemma på gårdsplanen då sken solen redan. Vädret är ombytligt - och allt för kylslaget! Skall det fortsätta så här blir det en lååång höst...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar