tisdag 20 september 2022

Jag är less på detta regnväder....

 Nu är jag less på detta höstväder. Regn och rusk. Hårda vindar. Kallt.

Igår regnade det hela dagen och de hårda nordanvindarna rev ner gula löv från träden. Idag har utlovats uppehållsväder, men det är grådaskigt och en och annan regndroppe ligger i luften. Nej, nu får det faktiskt räcka! Vissa delar av landet har torka, med sinande grundvattennivåer som följd, medan vi får all höstväta som finns!

Men i söndags, efter alla regnskurar, då ni....:


 På söndagseftermiddagen skingrades molnen för en stund och solen den nästan - alltså nästan - tittade fram. Och det var rätt behagliga temperaturer trots att solen inte kunde visa sig. Jag fick med mig sambon ut på promenad ute på slätten och längs skogsstigarna.



 Jag passade på att fota molnen. Visst är moln vackra, om dom inte innehåller regndroppar och ligger som en kompakt matta på himlen. Jag föredrar små lätta moln (ni vet som i sången....), fast numera har dom tydligen parkerat i större mängder just över vår del av världen. Lågtryck och nordanvindar....



Hösten färgar naturen och säsongens gröna färger börjar ge vika. Det är vackert när solen lyser - om den lyser....

En god sak med regnväder är ju förstås att svamparna trivs och växer. Och jo, vi kom hem med ytterligare några liter svamp. Men det var rätt halt inne i skogen, man fick allt lov att kolla var man satte fötterna så att de inte skulle slinka iväg åt fel håll...

Så nu du Väderguden, se nu till att vi får liiiite bättre = soligare väder här framöver. För jag är less, less på detta regnblask!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar