söndag 18 september 2022

Rundvandring i Nådendal

Här följer foton från vår rundvandring i Nådendal samt foton från en bussrundtur i utkanten av staden.

Staden Nådendal ligger med havet och med den åboländska skärgården som närmaste granne. Staden är berömd för minst fyra saker: Den finska presidentens sommarresidens Gullranda, barnens upplevelseparadis Mumindalen, Nådendals Spa och förstås den gamla stadsdelen med alla vackra gamla hus. Så här en vardag i mitten av september när turistsäsongen var över var det lugnt i staden, Mumindalen och sommarrestaurangerna var stängda, det kändes som om vi var de enda turisterna... För det var inte många som strosade runt i gamla staden, vi var nästan ensamma att beundra de vackra byggnaderna...

Nådendals kyrka är en av Finlands största medeltida kyrkor och den byggdes på 1400-talet som en del av ett katolskt birgittinerkloster som fanns här. Kyrktornet (som tyvärr hamnade bakom ett träd på mitt foto) är av nyare datum, det byggdes i slutet av 1700-talet. Kyrkan är det enda som finns kvar av klostret idag. År 1462 invigdes klostret och fick namnet Vallis Gratiae som betyder Nådens dal. Klostret var ett dubbelkloster för både nunnor och munkar. Enligt heliga Birgitta levde nunnorna och munkarna avskilt från varandra på egna områden som var omgivna med stenmurar. Den administrativa ledningen för hela klostret sköttes av en abedissa, nunnorna fick inte lämna området medan munkarna fick resa i klostrets ärenden. Munkarna hade som uppgift att bl.a. översätta Bibeln och det var munkbrodern Jöns Budde, som enligt sägnen sägs komma från Vörå uppe i Österbotten, som var en av de första författarna i Finland.

Nedanför kyrkbacken ligger den gamla delen av staden. Här längs stranden finns de vackra trähusen som idag inhyser restauranger och andra "turistfällor".

Sen onsdagseftermiddag/tidig kväll var vi några damer som gick runt i gamla staden och beundrade de vackra trähusen och de fina blomsterplanteringarna.

Vi vandrade runt och upptäckte smala gränder...

Uppe på en av kullarna skymtade vi sommarresidenset Gullranda på andra sidan fjärden.

Här lyckades jag visst få med kyrktornet!

Visst såg turiststråket öde ut denna regntunga dag....

Så vi vandrade tillbaka längs strandpromenaden tillbaka till Spahotellet och kvällens middag....

Nästa dag var vi ute på vandring i gamla staden igen - och nu var det vackrare väder och även de manliga arbetskollegorna var med på rundvandringen!

Hösten gjorde sig gällande i staden som idag har ca 20.000 innevånare.

På vår bussrundtur åkte vi igenom stadens enda tunnel för att besöka området för Bostadsmässan år 2022, som fanns strax utanför staden. Här ute i naturen vid havet hade byggts hus i gråa, svarta och bruna färger, alla hus med naturen som granne. (Fotat igenom bussfönstret.)

Vi gjorde också en avstickare till Gullranda, men tyvärr var stora staket uppsatta före parkeringen, varför bussen svängde och vi fick inget besök hemma hos Niinistös.

Vi åkte därför tillbaka till hotellet, vi vinkade adjö till våra fd arbetskollegor som bodde söderöver och så styrde vår buss mot norr.