måndag 26 september 2022

Tack för grönsakerna!

 Häromdagen när jag var ute på en eftermiddagspromenad igenom byn mötte jag en av mina vänner. "Vill du ha en purjolök?" frågade hon. Jomenvisst kunde jag tänka mig det!

Jag följde med till deras trädgård med växthus och stora grönsaksland. Det här är trädgården med stort T. Den första purjolöken hon bjöd ut åt mig var megastor. Njaa har ni inte någon liiite mindre.... Mannen i huset dök upp och plötsligt började han gräva upp rotselleri och palsternackor åt mig. Vilken tur att jag alltid har en plastpåse i bakfickan (ni vet om jag skulle råda på kantareller eller något annat ätbart som bör tas med hem....).

Väl hemma skivade jag ned purjolök, rotselleri och palsternacka med mina egna morötter och både gröna o gula squash i en ugnsform. Det blev god och nyttig ekologisk mat tillsammans med egenodlade kokta potatisar och bönor tillsammans med lingonsylten som jag fixade till häromdagen.

Denna vecka uppmärksammas hållbarhet med ekologiskt&ekonomiskt leverne. Månne inte vi ute på landet ändå har det bra som själva kan fixa vår mat. Ja, med goda vänners hjälp!

Jag är så lycklig när jag även kan odla prydnader. Prydnadspumpor. 

Lite flärd skadar väl ingen....?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar