måndag 19 september 2022

En världshändelse

 Idag har jag och miljoner andra människor deltagit i en världshändelse. Storbritanniens drottning Elisabeth II:s begravning har idag kablats ut över världens tv-nät. Jag satt förstås framför tv:n och följde med i direktutsändning via BBC.


 Jag började ändå mitt tv-tittande med en dokumentär om drottningens livshistoria på YLE1. Drottning Elisabet II var/är världens mest kända person. Hon var drottning över det brittiska samväldet i 70 år och hon blev 96 år gammal.


Begravningsceremonin var pampig och storslagen. I London sken solen - här hos oss har det småregnat precis hela dagen.... perfekt tv-väder. Idag kantades Londons gator av tusentals människor som ville ha ett minne av denna dag. De flesta stod med sina telefoner redo för att filma eller ta foton....

Själv har jag besökt London endast en gång i mitt liv. Det var för många år sedan när jag hade semester och följde med sambon som var ute på jobb. Jag fick därmed några dagar för mig själv när jag kunde ströva runt i staden. Förstås besökte jag Buckingham Palace och mötte då dessa två vakter i grinden. "Hit men inte längre", förkunnade de, eftersom drottningen jobbade inne på slottet. När jag gick tillbaka längs The Mall stod folk längs vägen och jag frågade förstås vad de väntade på. "Drottningmodern skall just åka förbi", svarade en sann rojalist och viftade med flaggan. Jag tyckte allt att alla dom som köade var lite konstiga....

Under samma resa träffade jag hela kungafamiljen som ni ser! Ja, det var ju förstås på Madame Tussauds vaxkabinett... ja, men ändå.... Och som ni också ser är det här rätt länge sedan, de båda prinsarna hade andra gemål än idag....

Jag måste också berätta att jag nästan har besökt slottet Balmoral, där drottningen Elisabet II dog den 8 september. Alltså nästan. På en annan resa, som då gick till Skottland, åkte vi runt i hyrbil och stannade vid en vacker stenbro som gick över en bäck. Visst såg vi att bredvid bron fanns en stor parkeringsplats med rätt många bilar (där vi också parkerade vår bil), men.... vi gick ner mot bäcken och satte oss i gräset för att dricka medhavt kaffe och äta lite tilltugg. Vi tyckte allt att det var rätt många som promenerade över bron och dessutom var alla fotgängare propert klädda, men vi drack vårt kaffe vi och njöt av vädret och naturen.... Dagen efter uppmärksammades vi på att vi varit precis i utkanten av den stora välskötta parken till Balmoral Castle, slottet som var drottning Elisabet II och hennes familjs privata residens.

Idag missade jag inte begravningen i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar