torsdag 12 augusti 2021

Skördetider - de bästa av tider!

 Jag älskar skördetiden! Speciellt när den infaller en varm augustidag när solen skiner. Och när vi skriver 12 augusti - redan! Med den klimatförändring som är här och med de förändringar som är på kommande måste vi vara lyckliga för att vi kan producera en god skörd. Mat till oss själva och mat till jordens folk. 


Dessa grönsaker hämtade jag in idag från mitt växthus och från grönsakslandet. En gul squsch, en stor gurka, en röd paprika, olika sorter av gula bönor och så några tomater och lite persilja. I år odlar jag olika sorter av tomater - biff, avlånga, gula körsbärstomater och söta chokladbruna tomater. Och lika mycket hämtar jag in även i morgon (plus några potatisar och lite bär).... i år dignar det i mitt lilla växthus. Jag älskar att gå ut i trädgården för att hämta in dagens måltid!




Idag inledde vi tröskningen av våra havreåkrar. Sambon körde först fram den lilla sädeskärran och den fylldes nästan genast! Nu är andra större kärran framkörd medan han åker iväg till torken med lilla kärran.... Och visst gör molnet bakom sädeshögen "tummen upp" för årets skörd - trots en kruttorr sommar!

Skördelycka i augusti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar