fredag 27 augusti 2021

En raritet längs vägrenen

 Jag måste ju bara få börja med att idag skiner solen och idag känns det nästan som om sommarvärmen har återvänt! För att bevisa detta gjorde jag ett segervrål i morse när jag hämtade in tomater, gurkor och paprika från växthuset. En av paprikorna var inte röd ännu utan den hade en sådan där härlig obestämbar färg som gjorde att den fick komma med på foto. Dessutom var den pytteliten....

Men tjohoo för den ljusblåa himlen! I veckoslutet kommer vi att fira villa-avslutning här i våra nejder (men mera om det i ett senare inlägg) och dessutom får vi fira i ett perfekt augustiväder!

I går var det ännu gråmulet och lite småkyligt. Jag var ut med långlänk och kameran fick följa med.

Baldersbrå - en typisk sensommarblomma.

En liten äng med rödklöver och som överallt denna sensommar: rönnar med massor av röda bär som tynger ned grenarna mot marken...

Längs stora landsvägen kom det mycket bilar - men här blommade också de gula höstfibblorna. Som små solar en gråkulen torsdag!

Hela sommaren har de blommat, de små blåklockorna. Och ännu blommar de så tacksamt vackert!

Och här är den då plötsligt - rariteten! En knippe vita blåklockor! Sedan när jag kom hem läste jag att det är en genetisk förändring som gör att växterna då och då förlorar förmågan att producera färg i sina blommor. Jag tycker ändå att den här var lite speciell, jag har då aldrig sett vita blåklockor innan (däremot har jag träffat på vita rallarrosor en gång).

Här gick jag förbi en blomsteräng. Vackert när människohanden strör ut frön på våren som sedan blir en salig blandning av sommarblommor framemot augusti.

Ute på slätten hade en svan tagit kvarter, igår kändes det verkligen som om det redan är höst när fåglarna söker sig in mot landbacken...



 Det blåste ute på slätten så jag sökte mig hemåt längs en vacker skogsstig. Här inne bland de gamla träden var det murrigt värre...

De flesta av trädens löv har ännu inte ändrat färg och börjat dala nedåt, men ett gult rönnlöv låg på marken som ett vackert stilleben. Sådant kan man ju inte gå förbi utan att hiva fram kameran...

Och så såg jag ljuset i skogstunneln! Men väl där ute i dagsljuset kunde jag konstatera att det var lika gråmulet som innan jag gick in i skogen.

Tillbaka ute på slätten upptäckte jag en del åkrar som ännu var otröskade. Redan i går kväll började  molnen skingras och idag är det klarblå himmel som gäller. Idag brummar skördetröskor ute på slätterna och senhösten visar sig åter från sin absolut bästa sida!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar