måndag 30 augusti 2021

Årets villa-avslutningsveckoslut

 Årets sista veckoslut bjöd på superväder! Det är ju så att sista veckoslutet i augusti firar vi  s.k. villa-avslutning här i våra nejder och då vill vi ju så gärna ha vackert väder. Och det var just det vi fick detta år, tjohoo! Solen den flödade och värmde så gott. Tackar för det!

Vi skulle naturligtvis ut till vårt sommarparadis, men hur det nu var så lastade sambon på ett lass med grus på bilkärran (vi hade dessutom på fredagen inhandlat dräneringsrör) och så styrde vi kosan mot svärmors villa till att börja med. Där skulle göras ny dränering och hur det nu var (igen...) så började vi genast gräva. Sonen och hans sambo kom också förbi som hastigast och hjälpte till en stund, men sedan måste de hasta vidare.  Grävningen skulle göras med muskelkraft, så där bröt sambon och hands syster upp stenar (okej jag var väl också med på ett hörn!) och där blev det jobb  resten av lördagen.



Det blev till att ta bort en hel del stenbumlingar, jag tror att vi alla blev rätt svettiga i värmen. Men se svärmor hon stod i köket och trollade fram jättegod mat åt oss - och vem tackar nej till sådan...

Det blev också en jättegod efterrätt som L hade fixat till! Och inget smakar väl godare än mat en vacker augustidag när man jobbat sig svettig med muskler som man inte använder varje dag....

Så lade vi dräneringsröret på plats och efter det fyllde vi igen allt med sand och jord. Tänk ändå vad som händer - när man inte har planterat dess mera utan bara gör! Så blev det äntligen dags för oss att söka oss ut till vår egen sommarvilla.

Dagen hade runnit iväg och det var kväll när vi äntligen kom ut till vårt hus vid havsfjärden. Sambon började genast elda i bastun och jag tog svampkorgen och gick ut för att söka kantareller...


Efter en lyckosam tur ute i svampskogen satte jag mig ute på Piren och avnjöt de sista varma solstrålarna. Och ser ni, inte ett moln på himlen! Vilken kväll! Och bastun den var ju också klar och  frågan är ju om det inte var den skönaste bastun på hela sommaren!


Vi hann kura skymning en stund innan vi gick ut för att tända marschaller nere vid stranden. För det är just dessa ljus, lyktor och eldar som är så speciella med vårt villa-avslutningsfirande! När vi firar av den vackra sommaren och börjar förbereda oss på både mörkare och kyligare tider...


Jag satte mig på bastutrappan och njöt av våra ljus nere vid vattnet samtidigt som jag tittade på grannarnas vackra fyrverkerier. Ibland lät det som krig ute vid fjärden när så många sköt upp sina raketer. Vår vana trogen sköt vi inga raketer, vi nöjde oss med att kolla alla andras fyrverkerier, både till höger och vänster och rakt fram....

Den vackraste lyskraften bjöd ändå augustimånen upp till. När det klättrade upp över horisonten var den alldeles röd, sedan blev den gulare ju högre upp på himlavalvet som den steg (ber om ursäkt för lite skakig bild). Så där satt jag inlindad i en pläd och avnjöt allt det vackra denna lördagskväll.

Söndagsmorgon och nu avnjöt jag mitt morgonkaffe på bastutrappan (utan pläd) med solen i ögonen. Och solen den värmde ännu en dag och det blev ytterligare en behaglig sommardag. 


 

 Det är ändå något visst när sommaren så sakteliga övergår mot höst. Men ändå så skönt med sensommarvärme. Nere i Påttin simmade några kvackande änder (här var de skyddade för andjakten)...

Jag satt onödigt länge uppe på vår soliga veranda och finputsade kantarellerna. Nu avnjöt jag söndagsfriden. (Vi firade alltså en lugn villa-avslutning i det vackra vädret!)

Nu gör sig hösten redo, augusti månad tackar snart för sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar