tisdag 16 februari 2021

Fastlagstisdag

 Ännu en vacker vinterdag! Minus 8 grader och en klarblå himmel. Och dessutom firar vi fastlagstisdagen - vilken kombo!

Fettisdagen var en av årets absolut roligaste dagar när jag var barn. För det var den dagen mamma kokade klimpsoppa och till kvällen samlades vi byns alla barn och ungdomar till fettisdagsbrasan. En stor brasa som lyste upp i byn och där vi alla samlades i eldens sken. Och så grillade vi den medhavda korven i elden och det smakade så  underbart gott! Vi var inte bortskämda med massor av roligheter som barn, så fastlagstisdagen den längtade vi till!


Numera har traditionen att elda fettisdagsbrasor upphört, även i min barndomsby. Numera äter alla fastlagsbullar (semlor i Sverige) istället. Idag bjöd svärmor på hembakta fastlagsbullar, gottgott! Vi har redan ätit flera köpisbullar från de lokala bagerierna och alla lika goda. Häromdagen började jag kolla innehållsförteckningen på en av bullarna (inte den ovan) och såg att den förutom kalorier innehöll både palmolja och flera E-tillsatser... Det är bäst med hembakta bullar, konstaterade jag redan då. 

Jag har redan ätit två fastlagsbullar á la svärmor och tre från affären/bageriet. Månne jag inte har inmundigat tillräckligt inför årets fasta? Fast fasta förresten,brukar jag tillämpa fasta? Nåväl, bullarna är uppätna och det lär inte bli så många fler fastlagsbullar under resten av året....

Har ni ätit fastlagsbullar idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar