lördag 20 februari 2021

Det ser ut att snöa hela veckoslutet...

 Det kunde räcka nu.... 

Vi fick ca 15 cm nysnö under gårdagen - eller mera (jag borde kanske mäta ordentligt). Och det lär komma mer snö de närmaste dagarna. Massor. Vi kommer ju nästan att drunkna i snö...  Nu tycker jag verkligen att det inte behövs mera! Vinter i all ära, men nu tackar vi för detta år... Ingen mera påfyllning, tack...

Sambon hade lämnat en motorsåg ute i skogen för några dagar sedan. I går förmiddag bestämde han sig för att åka ut och hämta hem den innan den blev helt översnöad. Det hade snöat hela natten och vi visste ju att det skulle komma massor av snö under dagen. Jag följde med ut för att lufta upp mig lite.



Vi parkerade bilden bredvid vägen och sambon pulsade iväg in i skogen efter motorsågen (snön gick upp till knäna, och att gå i den kalla snön är som att gå i strösocker - ett steg fram och ett halvt steg bak). Jag ställde mig bredvid bilen i min färggranna jacka ifall det kom någon bil längs vägen, under tiden knäppte jag några bilder (och det kom endast en bil).

Så åkte vi hemåt allt medan snöfallet tilltog i styrka. I morse var vi ute i snösvängen här hemma för att åtminstone komma in och ut ur huset. Ute är det gått och dant idag. Uppehåll i någon timme, men nu har snöandet startat igen...


Jag kan ju inte låta bli att tänka att vi har det rätt bra ändå - trots en snörik vinter. Just nu är det ju besvärligt också i Texas, USA. (För någon tid sedan var det besvärlig vinter i södra Europa också, bl.a. Spanien och Grekland). När vi för några år sedan besökte Texas i över 35-gradig hetta skrattade vi gott åt skylten på en bro där det varnades för is... Skrattar bäst som skrattar sist. Nu har Texasborna problem med massor av minusgrader. De saknar el och vatten efter några dagars vinter med snö och köld (troligen använder de inte vinterdäck på bilarna heller). Vi här uppe i norr är ju vana vid både kyla och snö. Och hetta ibland. Vi är mera förberedda så att säga. 

Slutknorren får väl ändå bli att vi har det rätt bra. Vi har el och vatten - och ett varmt hus. Och så har vi endast någon minusgrad och dagarna blir bara längre och snart kommer våren! 👍

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar