lördag 13 februari 2021

Att tvätta mattor i snö

 Under vintern är det perfekt att tvätta mattorna utomhus, om det finns massor av härlig vit och ren pudersnö vill säga. Jag brukar dra ut mina mattor vintertid och skaka av dom riktigt noga i snön. Sedan får dom ligga på en ny plats och jag täcker med ett tunt lager nysnö. Sedan går jag lös med sopborsten för att få till fräscha och rena mattor. Funkar perfekt för ylle- och plastmattor. Men jag tar även ut min stora "äkta" matta och dammar av den i snön.Däremot försöker jag inte skölja den alltför mycket i snön, det räcker med att skaka den och sedan borsta bort all snö. Den mattan är så tung att vi behöver vara två för att bära upp den på vinden igen där den får ligga och torka några dagar innan den läggs i matthögen igen för att tas fram nästa julhelg.


Det samlas alltid massor av damm i denna matta och eftersom den är så tung är det perfekt att skaka av den  där ute. Här ligger mattan upp och ner...

De handvävda trasmattorna som används i vardagslag får sig en riktig omgång med snötvagning. Sedan får de torka av inomhus för att sedan komma i användning igen...

Brukar ni tvätta mattorna i snön?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar