lördag 12 december 2020

Årets gråa december

 Det är som om solen har försvunnit. December, ja hela hösten, har ju varit gråare än vanligt. I morse läste jag att det gråa vädret beror på det meteorologiska fenomenet som kallas inversion. Att molntäcket parkerat över oss beror på att luften uppe i atmosfären är varmare än längre nedåt . Normalt är ju luften svalare ju högre upp i atmosfären man kommer, men just nu råder alltså omvänt läge (inversion). Molnen samlas "på hög" på ganska låg höjd. Och då molnen inte kan stiga uppåt måste de i stället sprida ut sig åt sidorna. Då bildas dessa molntäcken över stora landområden.


I går mitt på ljusa dagen (märk väl: mitt på ljusa dagen!) gick jag ut på en promenad ute på slätten. Alltså, mera färg än så här är det inte just nu....

I skogskanten forsade bäcken fram och i det kalla vädret (vi hade -2 grader igår)  hade det bildats lite is i riset som låg mitt över det mörka vattendraget. Det vita skummet som bildades var väl det enda vita så långt jag kunde se just där.... ja, förutom några videkissor som borde ha väntat till våren.....



 En liten fågel hoppade framför mina fötter, men den höll jag på att missa. Den hade nästan samma färg som allt runtikring....

I vår omgivning har vi flera hästgårdar och den här vita hästen vid en gård här i närheten, den såg jag däremot på långt håll. Men rött täcke och med julbelysning i staketet var hästen som ett utropstecken i närområdet. De bruna hästarna som jag vet gick ute vid en de andra gårdarna dom kunde jag inte få syn på, de smälte helt enkelt in i allt det bruna och gråa....


Hemma på våran bakgård har stora stockhögar samlats. Vi är riktiga hamstrar vi...ja,  eller så jobbar vi mycket i skogen... Idag har sonen också ryckt ut som hjälpkarl så han lär köra hem mera stockar till våra högar. Det är höststormarna som ställt till det denna höst. Och det lär vara beckmörkt innan han är hemma igen....

Jag däremot tänkte stanna hemma idag i julljusens sken! Har ni sett "gren-spökena" på fönsterrutan? Det är jag som kokar så det slår imma på fönstret och med grannens gårdsbelysning som ger ett bakgrundsljus och så ser det ut som om äppelträdets grenar vill komma in och hälsa på.... 

Sköt om er i grådagern! Det är endast några dagar kvart tills dagarna åter blir längre! Och då hoppas vi inversionen är över och lilla solen vill titta fram! Hoppas kan man alltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar