måndag 30 november 2020

Anders visar vägen

 Idag tar vi adjö av årets november, en grådisig, regnig och varm november. Samtidigt en månad när jag varit sååå positiv varje dag (jag har i alla fall försökt!). Vi har haft några vackra dagar med sol - dom har inte varit många - men just dom dagarna har jag flängt runt med kameran, bara för att det just då är så roligt att föreviga det som jag har framför näsan när jag varit ute på länk....


Visst är det härligt när molnen och diset skingras. När allt det småtråkiga dunstar bort, om än bara för dom få ljusa timmarna när solen orkar knega sig ovan skogstopparna....


Naturen har inte vetat vilken årstid vi har haft. Egentligen borde vi ju ha vinter - men det har varit vårvarmt (över 10 grader vissa nätter, det är sommartemperaturer det...) så oj, videkissorna är fullt utslagna vid bäcken! Två-tre dagar med minusgrader och lite snö, men mest regn och dis denna varma månad. Jaja..

 Hela hösten har varit ovanligt regnig, så nu borde åtminstone grundvattenreserverna vara fyllda i alla fall. Längs mina stigar ute på slätten har jag kryssat mellan vattenpölarna....

Idag på månadens sista dag tackar vi för den här november. Anders-dagen har bjudit på noll grader och lite vitt på marken (efter de flingor som föll i natt) här hos oss. För ni vet ju att det är Anders-dagen som visar hur julens väder skall bli - Om Anders slaskar då braskar julen och om Anders braskar då slaskar julen. Det är sedan gammalt. 

Så, om Anders visar vägen då lär det bli nollgradigt till julen - eller...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar