torsdag 12 november 2020

Några kulturaktiviteter under november år 2012-2019

 I slutet av året brukar jag normalt vara kulturell. De senaste åren har jag deltagit i olika kulturevenemang, som att tex gå på konserter och teatrar. 

Men så blir det inte detta år. I år gäller det att vara kulturell här hemma. Ja, titta på tv, lyssna på radion och kolla via dator och mobil. Fast skall jag nu vara riktigt ärlig så har jag inte varit speciellt kulturell här hemma, tyvärr. Jag kan ju inte hjälpa att jag kollar mest på nyhetssändningar från världens alla hörn och så slötittar jag eventuellt på det som sänds däremellan....

Idag kom jag på en sak... Vilka kulturella aktiviteter har jag tagit del av under åren som jag bloggat? Här är några tillbakablickar (får lov att tillägga att det finns fler):


År 2012: 

De sista dagarna i november 2012 sjöng jag med i de "Vackraste julsångerna" i Vasa kyrka. En stämningsfull tradition har varit att varje år besöka någon kyrka och sjunga dom kända julsångerna. Inte i år dock. Dessutom reste jag de första dagarna i december och fick den bästa julfeelingen på Tivoli i Köpenhamn, Danmark! Inget resande i år....


År 2013:

I november 2013 var jag på julkonsert med skönsjungande Sanna Nielsen (tillsammans med mina barndomsvänner). Dessutom hade jag den stora förmånen att få intervjua Sanna dagen innan konserten, ett verkligt minne för livet. Innan konserten gick vi barndomsvänner ut och åt gott på restaurang. Kan konstatera att det tyvärr inte blir några gemensamma restaurangbesök denna höst (men vi har ju träffats ute i det fria för någon vecka sedan!)....


År 2014:

Den 8 november 2014 var jag in till staden för att julhandla och samtidigt lyssnade jag till en gratis konsert med ungdomar från Kuula-institutet. De spelade klassiskt (så vackert tycker jag som gärna lyssnar på klassisk musik) inne i ett av stadens köpcentrum. Det blir väl lite julhandlande i år också, men det ges garanterat inga gratiskonserter i ett köpcentrum...



 År 2015:

I början av november 2015 var jag på en helt fantastisk konsert i Vasa kyrka där Markus Wargh (organist i Luleå kyrka) spelade på kyrkoorgeln så det brusade och Janne Schaffer spelade kvittrande på sin gitarr. Två instrument med en härlig kombo! Sedan firade ju sambons kör också sitt 90-års jubileum och gav konsert för fullsatt hus! Denna höst kan kören inte ens öva....

 

År 2016:

I november 2016 lyssnade vi till en mängd gospel-körer i Vörå kyrka, en konsert till förmån för de drabbade på Haiti. Och i början av december det året var jag på Thomas Enroth:s stora nordiska julkonsert där han med många artister (Helene Nyberg på bild) skapade julstämning i Korsholms kulturhus. Att ge stödkonserter på covid-19 drabbade kanske kunde vara något, fast längre fram...?


År 2017:

Hösten 2017 turnerade det maffiga finlandssvenska oratoriet "Skymning gryning" runtom i Svensk-Finland. Vi lyssnade till den nyskrivna musiken och sången i Vasa stadshus i november. "Med musik av Thomas Enroth och text av Thomas Lundin, som är en hyllning på svenska till det etthundra-åriga Finland. En musikalisk hyllning till alla finländare, en hyllning till vårt land och till vår framtid." skrev jag i bloggen efteråt. Erik-André Hvidsten, en av solisterna på bild. Så många körer, musiker och publik, vi längtar till tiden när detta blir möjligt igen!


År 2018:

I november 2018  åkte vi på teaterresa till Helsingfors. Det blev hotellövernattning med god mat på restaurang, men framför allt såg vi musikalen  "Chess" på Helsingfors svenska teater. Jag längtar att få besöka vår huvudstad igen, men att resa i dessa tider är inte nödvändigt....


År 2019:

Förra året besökte vi den nyrenoverade Vasa teater och tittade på den underbara jubileums-föreställningen "Spelman på taket". Efter stadens stora covid-19 utbrott i oktober detta år har läget stabiliserats och teatrarna är åter  redo att ge nya föreställningar, med begränsat antal besökare....

År 2020:

Precis som det skall vara när det är pandemi-tider så håller vi oss lugna och stannar hemmavid denna höst. Kultur gör gott för oss människor och att delta i kulturella evenemang berikar oss. Men denna höst måste vi tänka på oss själva och våra medmänniskor i första hand På människoliv och allas vår hälsa. 

Och jag har just funnit glädjen och blivit berikad av att uppleva de gångna års kulturevenemang! Minnen kan kanske också vara kultur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar