lördag 7 november 2020

Kalvdans

 Idag har jag gräddat kalvdans! 

Men vad håller hon på med?, undrar säkert en del av er. Jo, jag har gjort en efterrätt på mjölken från den första (eller andra) mjölkningen efter att en ko har kalvat. Kalvdans, låter det inte gott så säg?! Av den här första mjölken får man en gul och näringsrik mjölk. Jag har köpt råmjölk i liters-flaskor och brukar förvara flaskorna i frysen tills jag känner för lite kalvdans till efterrätt.

Råmjölk kan man köpa direkt från en mjölkbonde eller via en Reko-ring. Här är mitt enkla och snabba recept på en god kalvdans:

1 liter råmjölk, 0,25 tsk salt, 3 msk socker samt kanel och kardemumma enl smak .

Jag blandar ihop alla ingredienserna och häller i en smörad ugnsform och gräddar sedan i ungen på 200 grader i ca 30-45 minuter (tills kalvdansen stelnat och är gyllenbrun i färgen). Jag tycker det är gott med kanel och kardemumma, så jag brukar inte snåla med kryddorna.

Jag serverar kalvdansen med sylt och eventuellt vispgrädde (det blev ingen vispgrädde idag). Jag valde att äta min efterrätt med hallonsylt medan sambon valde äppelsylt.

Trevlig lördag på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar