lördag 20 juni 2015

Midsommarafton 2015

Midsommaraftonen började rätt mulen.
Inte en droppe regn fick vi men vi fick vänta ända till
sen eftermiddag innan solen tittade fram.


Vi brukar fira midsommarafton tillsammans med goda vänner,
samma gäng sedan omkring 30 år tillbaka, men detta år fick jag lov
att inhibera vårt firande för jag blev sjuk. Inte alls roligt, men
orkar man inte så orkar man inte. Äntligen börjar jag lära mig.....
Så för vår del blev det en lugn dag och afton.


Mot kvällen åkte vi ut till vår sommarvilla och lämpligt tittade 
den efterlängtade solen fram. 
Jag plockade sju sorters blommor och 
placerade i en gammal vas.
Det blev också en vas full med liljekonvaljer. För den här midsommaren
 blommar ännu de väldoftande konvaljerna inne bland träden.


Efter att ha vilat en stund gick jag ner längs stigen till bastun.
Sambon hade eldat och om det finns något extra skönt
så är det bastubad i en vedeldad bastu! 


Vi satt länge, länge uppe på bastulaven. 
Jag drog in den våta ångan i lungorna.
Så skönt att tvätta sig i den sommardoftande bastutvålen.
Sitta en stund ute på verandan och 
så gå in i bastuvärmen igen.


Kvällen var nästan vindfri, så en och annan mygga
surrade kring. Men uppe på verandan hade vi det nästan myggfritt.


Nere vid Påttin, där säkert miljontals mygg kläckts denna 
våta vår, var det grönt i vattnet och mycket surr i luften.


Kvällen förflöt i lugnets tecken.
Jag serverade sill och nypotatis, vi drack kaffe med kaka.
Sedan satt vi och löste korsord, jag började läsa en deckare, vi pratade,
lyssnade på radion och såg på båtarna som körde ute på fjärden.
Tog det så där piano som är en lisa för kroppen (som förhoppningsvis
vill fira midsommar tillsammans med vännerna nästa helg).
Jag bäddade in mig i varma plädar och somnade
tidigt inne i vår sköna härliga sommarvilla.
Med världens finaste gröna sommar utanför fönstret!

2 kommentarer:

  1. Men så synd att du blev sjuk ,men det kommer nya dagar ,ha det bra ,Nette

    SvaraRadera
  2. Så tråkigt! Hoppas du snart känner dig bättre. Kram

    SvaraRadera