måndag 29 juni 2015

Familjen Svan

När vi var ute vid vår sommarstuga i helgen kom familjen Svan
och hälsade på. Jag antar att det är samma familj som jag såg
för en vecka sedan, men riktigt säker är jag inte.
Denna gång simmade de ända in i vår lilla vik, in bland
vassen där gäddorna trivs.


Jag stod uppe på verandan och kikade ner på de två vuxna knölsvanarna.
De simmade kring, liksom flöt på vattnet. Kollade lojt sig omkring.
Hade liksom ingen mataptit, dom som annars alltid är sugna på mat ....




Visst är det vackra, ståtliga fåglar?
Och väldigt snälla när jag står på betryggande avstånd.


Så ser jag plötsligt varför de stora fåglarna är så spejande.
Dunbollarna letar mat i strandkanten!
Men... nu är det bara tre dunbollar... för en vecka sedan var de fem...
Vad kan ha hänt? Ja, inte är det lätt att vara liten svanunge,
trots att man har stora aggressiva föräldrar.
Tänker jag efter har jag sett havsörnen flera gånger även denna sommar,
månne det är örnen som varit i farten?


Men dunbollarna har växt.
Snart är den lilla grå bollen en riktigt stor grå boll!

2 kommentarer:

  1. Tänker så på "Den fula ankungen" när jag ser dina bilder. Nog är de vackra svanarna!
    Hoppas du får en riktigt skön vecka! ♥︎

    SvaraRadera
  2. Vi såg inga ungar alls vi vår villa men 2 vuxna utan jag hoppas ju att någon av dom 11 skulle leva men vi får se ,kram nette

    SvaraRadera