måndag 8 juni 2015

Fyra ägg i snäppans bo

Äntligen.
Här har jag dragits med förkylning i flera veckor, men nu
äntligen börjar livet återvända. Den segslitna vårförkylningen har
verkligen dragit ner orken. Men nu börjar jag vara fit-for-fight igen.


I går kväll åkte vi ut till villan vid havsviken för att elda bastun.
Helgen har delvis varit regnig med kalla vindar, så villa-säsongen
har inte inletts för oss ännu (min förkylning har satt käppar i hjulet).


Min önskan om varmare väder har ju inte besannats. Inte riktigt.
Trots att vi hade lite varmare väder några dagar, visar
temperaturen på +10 grader igen idag. 
När skall sommaren komma?
Borde jag kanske lägga in min anhållan i två exemplar
och MED STORA BOKSTÄVER?


Nåväl, det växer och grönskar ute i naturen trots det kylslagna vädret.
Den lilla granen nere vid stranden hade fått massor av
nya skott. De lyste så baby-ljusgröna i kvällssolen.


I backsluttningen vid villan brukar en liten snäppa alltid ha sitt bo.
Sambon letade efter boet och fann det väl kamouflerat och väl
gömt under en liten rönn. 


I boet låg fyra ägg. Vi gick snabbt därifrån för att mamman
skulle komma tillbaka och värma sina ägg. 
Det är det bästa med naturen att den inte bryr sig om att
vi inte har haft över 20-graders strecket en enda gång denna försommar....
Det är endast jag som är lite småfrusen.

2 kommentarer:

  1. Tycker att juni oftast är kall. Undrar hur det har blivit så.
    Jag kan se i trädgården hur allt är senare, men fåglarna sköter säkert sitt.
    Hoppas, hoppas att di beställning på värme levereras! ♥︎

    SvaraRadera
  2. Då jag inte minns vilken dag det började regna med nordan men min mamma sa alltid att om det börjar regna med nordan så regnar det i 7 veckor ,så jag såg sommaren med bävan den dagen men om jag inte minns helt fel så var det i början på maj så vi har någon vecka ännu ,kram Nette

    SvaraRadera