onsdag 29 april 2015

Vårens färger

På våren är ju det mycket grått och brunt härute på landet,
men rätt vad det är så blir vi inkapslade i en grön sommarvärld.
Ännu har det gröna inte överfallit oss, så vi lever mycket i det grå-bruna. 
Därför törstar vi (ja, det vill säga jag då) efter färger.
Varje blomma,
 varje förändring är som ett stort under.


Bara en klarblå himmel som gör att bäcken blir klarblå 
kan ibland kännas som ett stort under.
Här är bilden förgylld med en röd "vägkäpp", som
ännu inte plockats bort.


I trädgården blommar ännu de blå scillorna.
Jag blir alldeles överlycklig när de breder ut sig och
bildar en blå matta.


Och så äntligen!
Som jag gått och väntat att mina påskliljor skall lysa gula i rabatten.
Gårdagskvällen var varm och vacker och liljorna lyste upp
i trädgården. Vilken lycka!


Och så har vi ju våra kära vänner småfåglarna som förgyller
den nordiska våren. Här sitter gulsparven på en stenhög och
den är så gul och grann (och orädd).


Däremot är spoven kamouflagefärgad där den går i allt det gråbruna....


..så vet ni, för att få färg på tillvaron satt jag igår och jobbade i växthuset. 
Färggrant jobb och färggrann mat....
Jag läste massor av gamla protokoll och passade samtidigt på
 att äta goda smörgåsar och dricka en kopp termoskaffe.
Växthuset har fått sina första växter, några pelargonier och
några lådor med växter för grodd och tillväxt. 
Våren är på gång.
ja, den är väl nästan här!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar