fredag 3 april 2015

Långfredag

Långfredag.
Egentligen skall ordet utläsas låååångfredag.
Långfredag är en av de dagar då man kan stressa ner.
Man kan återhämta sig. Vila. Koppla av. (Om man inte jobbar förstås).
För några veckor sedan intervjuade jag en psykolog om stress
och då kom hon att prata om just långfredagen.


"När jag var ung fanns endast två tv-kanaler. De slutade sända vid
23-tiden på kvällen. Söndagarna var verkligt lediga dagar, för att
inte tala om långfredagen. För på långfredagen hände absolut
ingenting, man kunde inte ens gå på bio.
Annat är det i dag.
Om man har mobiltelefonen avstängd i
två timmar är det alltid någon som undrar om det hänt något.
Ansvaret att hitta tid för återhämtning ligger i högre
grad på oss som individer nu för tiden."
sade Anna.


Numera återhämtar jag mig varje dag.
Ingen stress här inte.
Men det är många som springer inne i ekorrhjulet och
har svårt att slappna av. Det är verkligen synd.
Fast idag, långfredag, är många lediga.
Då borde man ge sig själv möjlighet att koppla bort.
Ge sig själv en lååååång ledig dag.


Här hos oss är det gråmulet idag.
Den råkalla dimman vill inte lätta.
Det är ett typiskt påskväder.
Just ett sådant väder då man absolut inte behöver förta sig.
Nu vill jag passa på att önska er alla en
GLAD PÅSK!



Psst,
är det någon annan som bokat biljett till Blåkulla?
Här har jag plockat fram både kvasten och kaffepannan.
Grannens katt brukar stryka förbi här, så hon kanske följer med...
Vi ses!

3 kommentarer:

  1. Ha ha . . . nej inget bokat i år, hann inte för att min stora familj är på påsk-besök.
    Men alla är nu på låååång-promenad i skogen och jag 'stressar' av, hi hi . . . .
    Nä ingen stress precis men när man är 12 - 16 personer runt benen på mig, kan stress moment uppstå.
    Även om alla hjälper till med diverse sysslor är det ändå husmor som håller i alla trådarna.
    Ja annat var det förr i tiden, t.o.m. i radion spelades sorgemusik hela dagen, jag kunde då bli lite stressad av att inget kul få göra. Inte leka och skratta som barn, långfredagen skulle vara tyst stilla och tråkig.
    Men nu har det liksom 'gått lite för lång', det är full rulle på kommersen, olika 'mässor' i hela landet.
    Allt är nästan som en vardag, då är jag lite gammelmodig, nog kan väl människorna försöka att bara 'vara'.
    Vi har en strålande dag med blå himmel, ca + 12 gr, men kylig vind och frost nätter runt 2-4 gr.
    Man får dock vara hel nöjd. Våra tranor dansar och parar sig precis utanför vårat, vi har åkrar och ängar runt huset. Förr sa barnbarnen att det var strutsar på åkern, hi hi . . . Ängelholmarna hade inte sett tranor på så nära avstånd.
    Glad Påsk/ Eva

    SvaraRadera
  2. Önskar dig en Glad Påsk // Anita :)

    SvaraRadera
  3. Fiffig bild på biljetten men jag tror nog jag står över i år mitt ben är inte vad det borde vara ,trevlig fortsättning på helgen ,nette

    SvaraRadera