onsdag 8 april 2015

När vårvinden drivit isen på flykten

I dag har vårvinden friskat i ordentligt.
Redan i morse när jag vaknade så knakade och brakade
det i huset. Jag låg i sängen och tittade på den stora granen
och björkarna som vajade i vinden. 


På eftermiddagen åkte jag förbi staden och svängde in
för att vandra längs Södra Stadsfjärden. Där hade vinden rivit
itu isen och sköljt upp isflak på stranden.




Vattnet var gråbrunt, fyllt med sant och bottenskräp.




Det tog säkert inte många minuter innan mina fotspår i sanden 
hade blåst igen. Vårvindar friska, leka och viska....


Inne i en vik, dit vinden inte nådde, låg delvis ännu
en tunn isskorpa. I det öppna vattnet simmade två svanar....


...och ett andpar. Herr And höll noga kontroll på mig...


.... medan Fru And sökte mat i vasskanten.


1 kommentar:

  1. Ja oj så det blåser idag. Jag är faktiskt i stan och ska gå en runda längs stranden i kväll. Kanske vinden avtar så jag vågar mig ut snart. Ha en fin lillördag!

    SvaraRadera