onsdag 22 april 2015

På kaffe hos konsulinnan

I går var jag tvungen att åka in till staden.
Det är länge sedan jag nött stadens gator. Det märkte jag,
för flera nya höghus hade poppat upp ur jorden och flera
affärer hade möblerats om till oigenkännlighet....
Tänk, "förr i tiden" (ja, det är minst för två år sedan) då jobbade
jag mitt inne i staden och hade koll på allt som hände....
Nu känns det mest som en pina att ha ärende in till staden.
Nåväl, jag uträttade mina ärenden och gick en snabb affärsrunda och
innan jag åkte hem beslöt jag förgylla dagen med en kopp kaffe.
Med bakelse. 
För skall det va´ så skall det va´!


Jag ville inte gå in till något av de där nya, moderna caféerna, utan jag
valde att gå in till Konsulinnans kafferum.
För att i lugn och ro mumsa på en morotsbakelse till kaffet,
allt i gammaldags ombonad miljö. 
I bakgrunden spelade vacker musik och de flesta
middagsgästerna hade haft sina middagsraster.
Nu var det bara jag och någon enstaka kaffegäst kvar.
Och så konsulinnan.


Här på väggen tronar hon, konsulinnan Tulla Moe, med 
sina båda söner. Här har jag skrivit mera om hennes
fascinerande öde.







Vill du avnjuta lunch eller en kopp kaffe med hembakat
kan jag rekommendera ett besök hos konsulinnan.
För det är ju de små detaljerna som förgyller en hel dag.
I går fick det mig att till och med glömma min förkylning....

2 kommentarer:

  1. Ett vackert ställe att inta sitt kaffe på ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Vilket charmigt och speciellt ställe. I vilken stad hittar man detta?
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera