tisdag 28 april 2015

Tranor och andra fåglar

Min förkylning vill inte ge med sig.
Det är hostigt och slemmigt, men tack och lov ingen feber.
I morse hade jag ont i bihålorna, nu efter lite smärtstillande
känns det bättre. Men jag bor inne i en bubbla.
Så det fick bli en förmiddagspromenad, bestämde jag.
För att rensa huvudet.
Jag väntade tills morgondimman lättat.


Ute på en av åkrarna gick några tranor och pickade i jorden.
Jag smög mig närmare och här har de just upptäckt mig.


Dom var nio stycken, gick som på rad längs en dikesren.
Dom här var fullt sysselsatta att söka föda och brydde sig inte först.





Tranorna sökte sig närmare varandra. 
Som för att söka skydda för "den okända faran" (det var jag det).


Så hördes en varningssignal.
"Vad gör den där tingesten här på vårt matbord.
Kom, vi sticker!"



Och under ljudligt trumpetande flög tranorna iväg.


Alla nio stycken beslöt söka sig andra matplatser.
Vet ni varför tranan heter just trana?  Jo, en förklaring till namnet är att
tranans läte "krroik" blev till fornsaxiska "kranc", som på tyska blev
"kranich" och på de nordiska språken "trana".
Jojo...
Jag vandrade vidare.
Orken var inte vad den borde vara, men framåt gick jag.
Vilken tur att det fanns en hel del att stanna och titta på.


Som fru and, som hade gömt sig i fjolårsgräset vid bäckkanten.
Jag fick zooma in allt vad kameran förmådde innan jag fick syn på henne.
Hon stod alldeles stilla och hennes fjäderdräkt hade samma
färger som det bruna i bäckkanten.


Så kunde jag stanna och fotografera videbusken,
som snart börjar blomma. Det vita luddet var fyllt av daggdroppar.
Och titta, löven är inte långt borta, trots att den här busken
stod ute på den vindpinade slätten.


Jag stannade också vid den stora stenen, som jag nästan alltid 
slänger ett öga på. På stenen växer så vackra mossor.


Nu har trastarna kommit.
 Här en trast på en av grannarnas gräsmatta.
Och när trastarna har kommit, ja då är det liv i luckan.
Det är tjattrande morgon, middag, kväll. 
Här kring vårt hus brukar vi ha mycket trastar och det brukar
gå livligt till. Men de fångar också mycket insekter (typ mygg)
och det är ju alltid en fördel.

3 kommentarer:

  1. Det var en fotorunda som heter duga. Så många fina bilder du tagit! Ha det bra.

    SvaraRadera
  2. Så glad jag blir, nu har även du fått våren till dig lite mera, 'våra tranor' ligger nog på ägg nu, för de synt inte till så många åt gången nu. Äter väl i omgångar - så den där trandansen och sångerna har dämpat sig lite nu.
    Björktrasten du visar är verkligen en kul fågel, ja på så vis med sitt tjattrande läte- man kan tro den är arg.
    Vi har haft fina dagar med kalla nätter på nollstrecket, men iskalla vindar, så vinterkappan och varm mössa är på när jag är i trädgården. Men nästa dag kan man få ta av sig allt, *fniss* - ja dessa väder växlingar . . . .

    Ha en skön vecka/ Eva

    SvaraRadera
  3. Fåglar överallt nu ,hos oss är det många med ,så kul att du kom dom så nära .Det brukar alltid finnas en som är på vakt ,kram Nette

    SvaraRadera