måndag 20 april 2015

Lördagsbastu

Nu är årets "villasäsong" inledd!
I lördags åkte vi ut till vår sommarstuga vid havsviken.
Vi eldade bastun och satt inne i bastukammaren och njöt av
den absoluta tystnaden medan nattmörkret omslöt oss.


Klockan hade hunnit bli över 6 på kvällen innan vi kunde 
hoppa in i bilen för att åka ut till vår vik.
Efter en solig dag hade nattmolnen dragit in.


Vi började genast elda i bastun och i bastukammarens Jötul.
Det finns ju inget skönare än att tvätta av sig dammet i bastun
efter en dag på vedbacken. Sittandes uppe på bastulaven
och njuta av värmen från den vedeldade kaminen. 
Tvätta av sig i uppvärmt regnvatten och använda en bastutvål
som doftar eukalyptus.....


Medan vi väntade på att bastun skulle värmas gick jag runt vid
villan och plockade bort grenar som blåst ner under vinterns stormar.
Och titta, några krokusar lyste så vackert i kvällsskymningen!


Ute på havsfjärden var svanparet ut på inspektionsrunda.
Nu var nästan all is borta, endast några land-kallar på norrsidan.


Och i fladan "Påttin" låg en tunn, tunn issörja delvis kvar.
Det kvittrade i träden. 
Fåglarna höll konsert till sena kvällen.


Annars var det lugnt. Fiskarna hade ännu inte sökt sig in i Påttin 
för sin vårlek, inga grodor höll vårkonsert....


Jag gick runt lite och gick så ännu en gång ner till Påttin.
Men vad var det som flöt som en pinne ute på vattnet?
Jag hann inte få fram kameran innan "det" hade simmat in
till den bruna vassen på andra sidan....


Det såg ut som ett brunt, långsmalt djur.
Kunde det vara en bisamråtta eller en mink?
Jag beslöt stå kvar och spana.


Det hände ingenting på en lång stund. Jag lutade mig
mot en trädstam och försökt att inte röra mig allt för mycket.
Träden på andra sidan Påttin speglade sig i vattnet.


Nere vid strandkanten där jag stod flöt gammal vass omkring.
En mygga surrade runtomkring mig. Men jag stod stilla.
Två änder kom inflygande, men de såg mig och vågade inte
landa på vattnet.... Jag väntade och väntande....


Kvällsskymningen lade sig och jag såg bubblor i vattnet nära vasskanten
på andra sidan sjön. Så kom djuret simmande längs vasskanten.
På släp hade det ett vasstrå. 
Jag knäppte en suddig bild. Kan ni se djuret?
Där ovanför den röda texten syns ett brunt huvud.
Troligen en bisamråtta som höll på med vårstädning.
Kanske byggde den ett bo?


Djuret simmade i vasskanten. Snabbt gick det. Där bakom ett vasstrå
syns djuret, i nästan samma bruna färg som vassen.
Trots att jag inte fick världens bästa foton bestämmer jag mig
för att strunta i min exkursion och gick in till den
nu varma bastukammaren.
Det skulle smaka gott med en kopp kvällskaffe.


Inne i bastukammaren har vi vatten åt tre håll. 
Här inne sitter vi på första parkett och kan se på fågellivet 
utan att störa allt för mycket. 
Några änder simmade i vår vik och de var så
trevliga att titta på.
Här är det hanen som paddlar på och....


....oj, något ätbart under vattenytan....


Mörkret lägger sig.
Bastun har äntligen den rätta värmen och vi får vårt efterlängtade
bastubad. Det är mörkt när vi låser och åker
hem för att krypa till sängs i en garanterat varm säng.

1 kommentar: