lördag 4 april 2015

Påsktraditioner med memma och påskkärringar

Memma är en traditionell finsk påskrätt, som äts som dessert.
Både sambon och sonen tycker om memma, så jag köper alltid hem 
en ask med memma till påsken (själv äter jag något annat). 
Memma görs i huvudsak av rågmjöl, rågmalt och sirap 
och den äts med mjölk eller grädde.


Medan mina karlar äter memma brukar jag mumsa på påskgodis.
Konstigt att min mage tål godis men inte memma.....
(eller förstår ni varför?).


På påsklördag är påskkärringarna, påskhararna och andra påsktyper
i farten. De går runt i byn, knackar på och önskar 
glad påsk
och så önskar de sig godis i sina kaffepannor förstås.
Så det gäller att ha lite extra godis hemma på påsklördagen
(och att vi inte ätit upp allt innan...).


En annan påsktradition är påskvädret.
Nästan alltid är det mulet och småtråkigt påskväder.
På skärtorsdagskvällen drev en råkall dimma in och på natten
frös is på trädens grenar. Den isen satt kvar hela gårdagen.

Påsksommar och pingstvinter 
och tvärtom säger Bondepraktikan.

3 kommentarer:

  1. Jag ser att det säljs memma i butikerna här, men jag har aldrig testat det. Gör nog som du och äter påskgodis i stället. Ha en fortsatt trevlig påsk

    SvaraRadera
  2. Ingen påsk utan MEMMA så är det bara,
    bjöd in grannen på påskbord igår och då fick han smaka memma
    han aldrig ätit,
    han åt då upp men såg konfunderad ut över vad det egentligen smakade.
    GOTT sa jag å slevade in en portion till.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  3. Intressant inlägg om långfredag och memma! Här äter vi memma i små portioner. Det har med åren blivit mer accepterat. Önskar dig en skön fortsättning på påskhelgen! ♥︎

    SvaraRadera