söndag 25 maj 2014

Otrolig värme


Vi nordbor är inte vana vid riktigt varmt väder, då menar jag runt 30 grader.
För det är ju runt 30 grader, och lite under, som vi fått den äran att ha de senaste dagarna.
Det tar några dagar innan vi hinner vänja oss vid värmen. I går kväll började man känna 
sig smått laddad för fler varma dagar. Att göra några stordåd dessa 
dagar är ju inte heller att tänka på. Man är mycket utomhus, men helst är det sköna
stunder i skuggan som gäller. Nu har jag den fördelen att jag inte bränner mig så lätt
i solen, min hy blir inte så lätt röd heller. Men att arbeta i solen är ingen höjdare.


I går kväll hade vi otroliga 25 grader ännu kl 21. Det var en skön Medelhavskänsla,
med en ljummen vind och en glödande sol. Inom några timmar såg vi ändring i 
vågornas mönster och förstod att det skulle bli väderomslag. När vi vaknade i 
morse hade vi 8 grader och mulet. Nu gäller det att vänja sig vid det kallare vädret.


Men ännu i går hade vi klarblå himmel och strålande varm sol. Ute
i naturen växte det så det knakade. Gräsmattan som vi hade klipp för två dagar sedan
hade växt verkligen växt till sig och den var fylld med gula prickar. Maskrosinvasionen.
Den första liljekonvaljbuketten var inplockad och årets första rabarberpaj var uppäten.


Vi dåsade alla i värmen. Ankorna sökte skugga, Fru Anka under rabarberbladen
och Herr Anka lite högre upp så att han hade mig under uppsikt.
I dag är vi alla lite småfrusna. För nu gäller det att anpassa oss till kölden 
efter värmen....

3 kommentarer:

  1. Men vilken underbar värme ni har haft,
    vi fick inte den värmen ända hit till oss.
    Idag har vi också kallt , blåsigt och regn om vartannat.
    Men vi ska ju ha Finland till guldmedaljörer ikväll...eller hur ???

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  2. Tropisk värme är inget för mig. Jag nöjer mig med runt 20°.
    Intresant att man kan se väderomslag på vågorna. Det var helt nytt för mig.

    Ha det gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Det var nog att söka fram långbyxorna idag och fleecen .Men jag fick huset städat inget ont som inte har någonting gott med sig ,kram Nette

    SvaraRadera