lördag 31 maj 2014

Lite jobb i trädgården

Sista maj är mulen och våt här hos oss.
Tänk, förra året i maj månad var jag så full av njutning av vårens ankomst, att jag i
år är mera mättad. Visst har jag njutit denna vår också, men på ett mera sansat
sätt. Precis som förra året älskar jag det underbara med äppelblom och 
körsbärsblom. Och maskrosor i gräsmattan.... 


Förra året hade jag verklig ledighet. Som jag njöt av i fulla drag!
Efter många år i "ekorrhjulet" hade jag sagt upp mig från ett bra jobb och var
helt fri. Jag tog tag i friheten och gjorde max av vårkänslan förra maj månad.
Detta år är jag egenföretagare och under en annan press.
Fast press egentligen, nää. Jag tar det sansat. Det får löpa på.
Något har jag lärt mig av livet.


Denna vår håller jag på att fixa i trädgården. För några dagar sedan fick jag hjälp
att gräva upp en hel stor rabatt med både gamla och nya blommor. 
Massor av blommor har jag tagit vara på, men många får endast ett nästa liv
på "skräphögen". De växter som får komma tillbaka i rabatten har rensats 
och alla oönskade rötter har tagits bort. Nu förvarar jag växterna
i vattensåar i väntan på nyplantering.


I dag inhandlade vi stenar. Tanken är att jag skall göra en liten mur runt
blomrabatten. Två stenar hög är det tänkt. Först skall markduken utbredas.
Förhoppningsvis i morgon får vi fint väder så då kommer muren på plats.
Spännande med trädgårdsprojekt. Inte varje år jag har satsat på
min trädgård. Det senaste året njöt jag bara.....

3 kommentarer:

  1. Dom små vita blommorna , vad är det för växt ? Ser så vackra ut :) Ha en fin helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr vet jag inte vad blommorna heter. Vi bor ju i ett gammalt hus med delvis en gammal trädgård. Det här är en växt som självmant har poppat upp i min blomrabatt. Den var så vacker att den har fått vara kvar och den breder gärna ut sig via rotstammar varje år.

      Radera
  2. Det är alltid kul att ändra om lite i trädgården. Nya ideér poppar upp varje år och de måste testas. Kram

    SvaraRadera