onsdag 28 maj 2014

Kaniner och generatorn

I går kväll tänkte jag masa mig ut i kvällskylan för att gå en långpromenad.
Jag drog på mig långkalsonger, vinterjacka, varma skor och handskar. Hängde kameran 
på axeln. Gick som hastigast förbi garaget, där jag såg sambon jobbade. "Gå ingenstans",
sa han "jag skall föra min bil till verkstaden ikväll. Generatorn har pajjat.".
Suck, dit försvann den promenaden, tänkte jag. Men det blåste ju kallt ute på 
slätten, så det gjorde ingenting egentligen....


Det var bara att hämta bilnyckeln, starta min bil och köra efter sambon. Vi hade 
ungefär 8 kilometer till verkstaden och få bilar längs vägen. Mycket skönare att sitta
inne i bilen än gå ute i nordanvinden, tänkte jag. Så blinkade sambon in till en busshållplats
och stannade. Han öppnade motorhuven och började skruva på något. Jag kunde ju inte
hålla mig, utan fick gå ut för att se vad han höll på med.


Han bytte ackumulator, bilbatteri. "Jag befarande att akkun skulle att slut, så jag tog
en extra med mig" sa han. Vips bytte han till den andra. Startade bilen och vi åkte iväg igen.
Förstå att vi båda höll tummarna att den andra ackumulatorn skulle räcka enda fram.
Jag tyckte att han körde långsammare och långsammare..... Men så var vi framme,
han blinkade och svängde in vid verkstaden. Så har man lärt sig något nytt igen,
tänkte jag. Generatorn. I alla fall hade jag lärt mig ett nytt ord, liksom.....


Ni som trodde jag skulle komma med en otrolig berättelse må bli besvikna, men mer än
så här blev det inte... Väl hemma igen gick jag förbi kaninburen och fotade lite.
Förra veckoslutet, då när vi ännu hade ljuvlig sommarvärme, byggde sonen två uteburar 
åt våra kaniner. Kaninerna låg inne i sina burar och flämtade, så han förbarmade sig och 
byggde uteburarna där de nu kan skutta, gräva och trivas. Alltid lika roligt att se
deras sommarskutt när de får springa runt i burarna. 

Vänliga ord som sägs idag,
kan bära frukt i morgon.
-Gandhi-

1 kommentar:

  1. Lyckliga kaniner...först när du började din berättelse trodde jag nästan att det skulle sluta med att ni stötte på vilda kaniner...men det kanske inte är så vanligt hos er...*skrattar*...Däremot åker vi snart över till Gotland, och där är det gott om kaniner, till Zambos stora lycka. Nu får han aldrig springa lös där, men skrämma dom kan man ju alltid göra.
    Ha det gott, och hoppas värmen kommit tillbaka till er också!!
    Kram kram

    SvaraRadera