lördag 10 maj 2014

Dags för nya blommor

Under natten öppnades himlens portar och vi fick den där välbehövliga
rotblötan som vi suckat efter. Nu på morgonen känns det som 
gräset har växt flera centimeter, bara det...!


De nästan utblommade påskliljorna slokade i rabatterna.


Eftersom våren varit kall, i alla fall har nätterna varit kalla, har vi fått fröjdas
åt de gula påskliljorna ovanligt länge denna vår. Det är jag så glad över.


Vackra vattendroppar i lupinens blad. Nu börjar den säkert växa och sträcka på sig,
 för nu har alla växterna fått det vatten de behövt (länge).


Kärleksörten har sträckt på sig under natten samtidigt som den
fångat en och annan vattendroppe.


I går inhandlade jag en massa mångåriga växter till min nya blomrabatt. Ja, för så 
här är det: I flera år har jag planerat att gräva upp en hel stor rabatt, för den är
invaderad av en gammal trädgårdsväxt som nu tagit över helt. Jag vet inte vad växten heter,
men den ser ut som en blåklocka och sprider sig lätt och finns precis överallt här
i trädgården (den är värre än kirskålen). Men nu skall jag som sagt göra slag i saken och
göra en ny rabatt med ny jord och nya blommor. Tack vare pengar kvar på ett presentkort 
från Sainios plantskola gjorde jag en del inköp igår. Det blev marktäckande nävor av olika
slag, flox, sibirisk vallmo, rudbeckior och några dvärgpraktspireabuskar. 
Så nu finns ingen återvändo, i år skall det bli en ny stor blomrabatt hos oss!

1 kommentar:

  1. Där var det många fina blommor .Jag har också den där blomman i hela min bänk.,kram Nette

    SvaraRadera