tisdag 20 maj 2014

27 grader och vitt på marken

I går kom sommarvärmen! Vi hade 27 grader!
Inåt land hade dom ännu varmare, men här mot havet är det alltid lite
svalare på vårkanten. Man nästan såg med blotta ögat att lövträden blev grönare 
och grässtråna sträckte på sig. Vilken ljuvlig sommardag - ända tills regnet och åskan kom.....


Bofinken kvittrade hela dagen. Än satt den på en sten, än flög den ut över 
åkrarna, än flög den in bland björkens löv. Det kvittrade av småfåglar hela dagen.


De första häggblomstren slog ut och bedövade omgivningen med sin 
sommardoft. 


Marken var alldeles vit av harsyrornas blommor som slagit ut.
Här uppe i norr har vi inte vitsippor som växer vilt, men vi har de vackra
anspråkslösa harsyrorna (som är minst lika vackra!).



Harsyran med sina vackra gröna blad, som är ätbara, breder ut sig i 
stora mattor under barrträden bakom våra hus.


Så här såg gårdsbjörken ut i går morse.  Nu på morgonen är den ännu grönare.
I går kväll kom regnet och vi hörde åska på långt håll. 
Men jag är glad över regnet, tänk så lämpligt för mitt nysådda trädgårdsland.
Nu växer allting ännu snabbare än vanligt, för nu har växterna fått en rotblöta.

3 kommentarer:

  1. Jag håller med dig att harsyrans blommor är vackra.
    Det är en härlig tid just nu när allt är så fräscht och blommor både i träd och på marken.
    Jag bor i stan men bara lite ute från stadskärnan har vi natur med skogsdungar och där man ta promenader.
    Du har en fin bild på bofinken. Det är inte lätt att få småfåglar på foto, de rörs sig i ett.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt med värmen nu och allt det gröna som doftar grönt ,kram Nette

    SvaraRadera
  3. Så vackert och nu gav du mig en ide att jag måste nog ut och fotografera Harsyrsornas blommor , så fina bilder du tagit . Ha det så bra // Anita :)

    SvaraRadera