fredag 16 maj 2014

Halo och en grönsiska eller något ditåt....

När jag var ut på kvällspromenaden igår såg jag det fina ljusfenomenet som kallas
halo eller haloring runt solen. Först syntes ljuset endast på den ena sidan
solen, men efter en stund även på den andra sidan. 


Moln kom in från väster och solen färgade himlen till ett fint täcke.
Ser ni en del av ringen till vänster (ser ut som en liten regnbåge, men med rött inåt)? En halo bildas i 
samband med att solen skiner genom höga moln. Molnen består av sexkantiga iskristaller och när
ljuset bryts genom dessa så bildas en ring, båge, vertikalpelare (se bilder ) eller bisolar kring solen.
För att en halo skall bildas krävs att iskristallerna har rätt geometri och storlek och att vattenångan är 
på hög höjd och det är en kall väderlek. Att vi har haft kallt även här nere på marken det
 kan man ju  intyga. Dessutom faller temperaturen sex grader per kilometer upp,
så det var säkert kallt uppe i atmosfären i går kväll. Vackert var det och egentligen är ju
detta ett ganska vanligt fenomen, om man bara är lite uppmärksam..


I går kväll såg jag också en vacker liten fågel som tittade på samma himmel
som jag gjorde. Jag tror det är en grönsiska, men riktigt säker är jag inte. Den
hade också en partner, fast den lyckades flyga iväg innan jag  fick fram kameran.


I natt kom en liten regnskur och nu utlovas varmare väder. Jag kan tänka mig
att nu kommer naturen att explodera i grönska. Trädens löv är mer än i startgroparna,
jag tror jag kan utlova helgrönt till nästa vecka....

2 kommentarer:

  1. Vilken fin bild du tagit av himlen med solfenomenet. Vi hoppas också på en solig trädgårdshelg. Det är så länge sedan nu. Kram

    SvaraRadera
  2. ringen runt solen är ju ett tecken på väderomslag och det ser ju ut att stämma .Ska ju ut och se på skinnarfjärden första gången i år ,trevlig helg ,Nette

    SvaraRadera