torsdag 8 maj 2014

En historia

Först måste jag ju berätta om den svarta kaninen, som jag 
skrev om i förra inlägget. Det var en av grannarnas kaniner, som hade
rymt (eller så kan man ju säga att den var på semester för att hälsa på sina släktingar).
Det blev inga bilder varken av den vilda jakten när vi försöka få den infångad
eller ankornas förnäma kacklande när de fått en ny "kompis". Att få den infångad
var ju inte helt lätt. Den var snabb. Mycket snabbare än vi tvåfotade. Än rusade den
från kaninburarna till uthusen, där den kröp in och ut under stenfoten, ut på gården, 
under bilen, under släpvagnen, under bilen igen, under kaninburarna, till uthuset,
under traktorn... Slutligen var den alldeles utmattad och kunde infångas. Och det var
inte bara den stackars kaninen Hugo som var trött - vi vuxna och en hund var
lika slutkörda....(och jag missade säkert många dråpliga bildsekvenser....). 


I dag tänkte jag berätta historien om ett hus.
Ett hus som har fått förfalla. Jag minns huset från min barndom. Ett stort och ståtligt
hus. Ljusgult till färgen med vita, breda knutbräder och vita fönsterkarmar. 
Huset var stort som en herrgård. 


Idag står huset kvar, stolt och säkert på sin stenfot, men med en veranda som är
murken och dörrar och en del fönster har sett bättre dagar.  Färgen är ett 
minne blott och taket skall vi inte prata om. Den fina trädgården 
är borta, men någon har i alla fall huggit ner träden
närmast huset.  




Fönster och dörrar är trasiga.
Men inne i mitt minne finns den tiden när huset sjöd av liv. När
matmor i huset satt vid köksbordet och rensade jordgubbar. Hon hade en skål full
med stora mogna bär på ett vackert skåp under ett fönster. Frestande.
H och jag som sedan sprang ut på gården. Barfota. 

4 kommentarer:

  1. Så sorligt med det förfallna huset..Men det har säkert vart ett fint hus.Häftigt med den lilla kaninens rymdjakt.. hihi--:)

    SvaraRadera
  2. Tänk att så fina hus är före detta hus ,kram Nette

    SvaraRadera
  3. Jag blir så ledsen när jag ser gamla vackra hus förfalla, är det ingen som vill bo där?? Alla gamla hus har ju en själ...Tänk om väggarna kunde berätta...
    Så rymlingen är infångad nu...Förstår att det inte var gjort i en handvändning, de är kvicka de små liven. För många år sen hade minsta dot´ra en svart kanin också, som hette Lennart, och han tog sig också lite semester då och då. Efter ett insåg vi att om vi inte jagade honom så kom han tillbaka framåt kvällen, han kanske var mörkrädd...
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Det är sorgligt då ett så vackert hus får förfalla , men fina bilder har du på det . Kramar // Anita :)

    SvaraRadera