fredag 2 maj 2014

Idag börjar vårbruket och jag tänker på min mamma

Andra maj är en rätt kylig historia. Nåja, den är solig men nordanvinden
är bitande kall. Idag börjar vi med vårbruket, havren skall ner i jorden.
Att vara bonde så här långt uppe i norr har sina sidor. Nattfrosten kan ge 
sig till känna långt in i maj-juni. Men sedan har vi de ljusa nätterna och
många säger att det är tack vare ljuset som vi har så goda råvaror.
I Syd-Europa får man två skördar per säsong, medan 
vi bara får en skörd. 


Andra maj är också dagen när jag tänker extra mycket på min mamma.
Hon dog den 2 maj 1993, så det är några år sedan. Jag hade fått
sova bredvid henne på sjukhuset i två nätter, men natten mellan den andra
och tredje maj var det fullbelagt och jag fick lov att åka hem. Men så sent
på kvällen ringde dom från sjukhuset och dom sa att hon var dålig och inte
hade långt kvar. Den kvällen satt jag bredvid mamma och såg henne somna
in för gott. Det var bara hon och jag i ett litet rum. Fast hon inte såg på mig tror jag 
att hon visste att jag var där. I dag känner jag inte längre sorg och saknad 
utan snarare känner jag glädje för den mamma hon var. 
Hej på dig mamma, där uppe i himlen!

2 kommentarer:

  1. Tänk så olika minnen vi kan ha av ett datum. Olika livsöden. ♥
    Idag är det 31 år sedan vi flyttade till hemlandet och mannen blev egen företagare.

    SvaraRadera
  2. ja man har olika minnen av datum..2;dra maj säger mej inte mycket..men det 7;de maj fick vi vår andra dotter,,så hon fyller snart,,,34 år,,åren går.Ha en bra helg.

    SvaraRadera