fredag 7 september 2012

Trattkantareller... yes!!!

I morse bestämde jag mig för att nu är det slut med degande i sängen.
Idag fick det bli en arbetsdag igen! Febern var borta, men hostan fanns kvar.
Jag brukar inte få förkylning och ytterst sällan har jag haft feber med 
förkylningen, men höstens flunsa den bet sig tydligen fast vid mig. Nu gör jag allt
för att den skall bli bättre, och faktiskt känner jag mig riktigt bra nu ikväll.
Hostan har gett med sig, bara lite snuva kvar....

Så i kväll fick det bli den vanliga kvällspromenaden. Jag tog med mig 
kameran och testade olika slutar- och bländarinställningar, som vi lärde oss 
på fotokursen. Nu är det ju bara det, att jag inte har någon systemkamera 
utan en mera avancerad digitalkamera... så det gäller att öva, öva... 
ISO-slutar-bländar....Det flesta foton blev helt kass, bara så ni vet! 
De övriga blev inte så bra....

Nu är hösten här. 
Duntravens blad har färgats röda och de flesta fröna har 
spridits med vinden. Kornet har vi äntligen tröskat, men havren står 
ännu kvar på åkrarna. Vi är ju bara "månskensbönder", dvs idag äger och odlar 
vi den jord som sambons morfar och mormor odlade, men vi lever på våra ordinarie 
arbeten (odlandet av jorden sker på kvällstid, men vi känner att det ändå är viktigt
att ta hand om och odla jorden som tidigare generationer har arbetat med).



Aspens löv har färgats gula, det är ett tydligt hösttecken.
Mulet hela dagen, och regnstänk allt emellanåt...suck!...


Mängder av flugsvamp fanns längs skogsvägen. Visst är det vackra svampar?


Så gick jag in i trollskogen. Tänk om jag skulle kolla mitt trattkantarellställe..!
Det har ju regnat ganska mycket och det är ovanligt kallt för årstiden....
Yes, yes,yes! Så glad man blir för några svampar! 


Det fanns mycket kantareller! Bruna och vackra!
Tack och lov att jag hade en liten plastpåse i fickan (jag hade
redan hittat några vanliga gula kantareller längs vägen), så det
blev att plocka lite trattkantareller också! Lyckans kväll!
Under några små granar växte ännu fler svampar...!


Jag plockade de största, men sparade de mindre svamparna till
nästa gång jag känner att jag vill ha lite svamp på menyn.

Tänk att alla dagar bär med sig något fantastiskt!
Inte bara det att vi bor på den härligaste platsen på jorden,
den ändras också för varje årstid!

Önskar er alla en fin fredagskväll!

1 kommentar:

  1. Tyvärr har kalhygge förstört kantarellernas livsbetingelser i "min" skog..... får vidga mina vyer. ?... men lingonen! Mmmmm........
    Önskar Dig en fin helg!

    SvaraRadera