söndag 30 september 2012

Fåglar på väg söderöver

Söndagmorgon. Regn.
Det har regnat hela natten. Jag tycker synd om min älgjägare
som skulle ut i den våta och slippriga skogen.
Hos oss är det bara ankorna som tycker om regn.
Och dom formligen älskar allt vad vatten och regn heter!

Men, igår morse var det ju helt annorlunda. Halvmulet, med en
gnutta sol som steg högre och högre. (Gårdagens foton togs 
före solen gick upp). När solens strålar träffade dimman på 
marken blev det nästan magiskt....


Igår morse for jag till Söderfjärden för att titta på tranorna som 
samlas där för sin sista matpaus före flytten till södern över vintern.
Det är inte bara tranor som samlas där, utan också svanar, gäss 
och andra småfåglar. Söderfjärden är den perfekta landningsplatsen
för fåglarna; den syns bra från ovan (en stor rund åkerplätt) och 
där finns mat på de tröskade åkrarna.


Jag parkerade bilen och gick längs vägarna på slätten. Föst gick jag
mot en åker med hundratalet svanar. Hela tiden kom fler svanar till
platsen, de kom i grupper om två eller tre, cirklade runt åkern
och gick sedan in för landning. Så blev det matpaus.





Ser ni tranorna på en åker där längre bakom?


En flock med gäss kom inflygande över slätten.

Jag åkte vidare, parkerade bilen längs en dikeskant för nu hade jag
sett en åker med flera hundra tranor. Och när jag säger hundratal, ja då
var det garanterat med än 200. ... Jag smög mig längs en bäck, där det 
växte träd och buskar, för att komma närmare tranorna. Tranor är
mycket vaksamma, de hade noga kolla på mig fastän jag var 
långt från deras åkerplätt. Tyvärr kom jag mig inte alltför nära, så 
det blev bara en massa suddiga foton. Fast mäktigt var det!



Ett trettiotal tranor kom flygande västeröver, de trumpetade
och man nästan hörde deras vingslag.
Hela tiden var några fåglar i luften. Det hände alltid något.




Jag stod där och önskade mig en bättre kamera. Fåglarna stod 
alldeles för långt borta... Jag önskade mig en kamera som kunde visa
det som jag verkligen såg. Hela den stora åkern full med tranor
(inte bara en liten inzoomad ruta). Men jag njöt av att se
de stolta fåglarna. Att höra deras trumpetande uppe i skyn.


Hej då tranorna! Flyg försiktigt och ha en bra resa till södern!
Hoppas ni får en skön vinter  - blir det kanske Egypten ? -
och välkomna åter till våren!


3 kommentarer:

  1. Vilka vackra naturupplevelser du fått vara med om.
    Tack snälla du för att jag fick följa med ;)

    Hoppas din älgjägare får något i skogen nu då när de stretar och kämpar i regniga skogen.

    Men mycket frisk luft får de i alla fall. En och annan viltgryta blir det kanske för er också ;)

    Ha en fin fortsättning på helgen vännen♥
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  2. Så härligt att du for dit för det är en upplevelse att se det mitt i naturen .kram Nette

    SvaraRadera
  3. Vilka fina bilder du fick! Den sista bilden är härlig. :)

    SvaraRadera