måndag 17 september 2012

Busväder - igen....

Vädret har vänt, och kommit in i den vanliga lunken. 
Det är regn, regn och åter regn...
Busväder...
Höstrusk....

Sent i går eftermiddag, då när solen lyste och vi hade sommarvärme,
då åkte jag en sväng ut till vår villa. Jag hade tidigare i veckan köpt 
några billiga rosenbuskar från en av stadens trädgårdsaffärer. Det är bra
 med höstrea på växter, man får bra plantor för en billig slant (säger en ekonom...), 
och man hinner mycket väl plantera ut växterna och de hinner rota sig före den 
riktiga vinterkylan infinner sig. Jag planterade mina rosenbuskar 
bredvid den nya trappan ute vid villan. Tyvärr blev
det inga foton av resultatet.

Det var en så vacker dag ute vid vår fjärd.
Vid vår villa var det ganska vindstilla, men det var
högvatten sedan fredagens busväder.


På hemvägen åkte jag förbi en brygga där fiskare har sina
båtar. Här pinade vinden på, men vid bryggan var det 
ändå lugnt sjöväder.



Längre ut piskade vinden upp vågor på strandstenarna.
Trots att det är innomskärs, gick det rätt stora vågor.


I kväll (eller i natt) har dom lovat stormbyar. Man räknar med att
havsvatten-nivån skall stiga med en meter!
Huvaligen!


5 kommentarer:

  1. Ja oj vilket busväder vi har nu! Vi har suttit i uterummet och beundrat de höga tallarna som svänger rejält i vinden. Hoppas de hålls stadigt upprätt vid sin rot och att stormen bedarrar!
    Ha en bra vecka! :o)

    SvaraRadera
  2. Kommer just hem från Bredskäret ,kan säga att ikväll var jag inte avundsjuk på färjföraren 20m per sek blåste det sid vind .det var knappt vi kunde gå ,häftiga bilder blev det ,kram Nette

    SvaraRadera
  3. Ja, usch!
    I kväll får man hålla i hatten!?
    Hoppas solen kommer i morgon!
    /Ingemar

    SvaraRadera
  4. Å då är det väl enda gången jag tycker det är skönt att bo mitt i landet...när de hotar med storm och högt vattenstånd!! Annars kan jag tycka att det är en skön känsla att sitta vid havet när vinden tar i och vågorna är höga, inte en människa inom synhåll...lätt för mej att säga som inte har det så ofta!!
    Spännande med rosorna!! Bild kommer kanske senare??
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Usch då vilket väder och då är människorna små när naturkrafterna tar i , ja då har vi ingenting att säga till om.

    Verkligt fina bilder du bjuder på, tycker särskilt om den vid vattenbrynet, och det skummar så fint ;)
    Här har regnet sprutat ner med högtryckskraft idag.. nästa stund skiner solen, och kallt är det också.
    Ha det så bra vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera