tisdag 11 september 2012

Lingon och älgflugor

Dagens tema kunde också heta "Grey Tuesday", för det har varit
ännu en grå dag. I morse bredde en våt dimma ut sig över bygden.
På förmiddagen behagade några lätta regnstänk visa upp sig, men på
eftermiddagen visade sig faktiskt solen. Ja, den var framme minst en
hel minut! Sen tog molnen överhanden igen.
Vi har i alla fall haft varmt väder, kanske upp mot 18-19 grader.
Och det är ju inte illa, för att vara i mitten av september!

I kväll gick jag en sväng till lingonskogen. Nu orkade jag inte 
traska iväg till mitt riktiga lingonställe, utan hittade lite lingon
på betydligt närmare håll.


Och det var ju inte bara jag ute i skogen ikväll, dom förargliga älgflugorna
var också i farten. Hör man flugsurr i skogen så här års, då vet man att
det är en älgfluga. Det är ena riktiga blodsugande parasiter som främst lever
på älg och hjort här i våra trakter. När älgflugan landar på sitt värddjur, bryts
vingarna för att den skall leva resten av sitt liv på värddjuret. Därefter kryper 
den in i pälsen och suger blod.... 


Jag fick några älgflugor som snabbt kilade in under kläderna och gömde sig.
Dom är omöjliga att slå ihjäl med handen, dom måste knipas ihjäl.
Jag fotade en älgfluga som jag plockade ur håret och som inte genast
behövde sätta livet till, utan fick krypa på en extra plastpåse som jag
hade med mig i skogen. Usch, vilka otäcka kryp! 
(Nu känns det som om dom kryper överallt....
fast jag garanterat har skakat alla av mig....)

Hoppas ni har en skön tisdagskväll!


1 kommentar:

  1. Nu har jag minsann lärt mig något nytt ikväll, för jag hade aldrig hört talas om älgflugor tidigare. De låter inget vidare alls dock. Hu!

    Tack för dina alltid lika rara kommentarer hos mig och dina fina och kloka ord om bloggande värmde så gott. Det är inte lätt det där när man vill så mycket men inte hinner och orkar. Men jag tycker att jag har blivit bättre på att släppa det där dåliga samvetet på sistone. Känns bra.

    Ta nu hand om dig ordentligt och så hoppas jag att solen ska skina över er imorgon.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera