måndag 9 september 2019

Jag går i svampskogen

Veckoslutet som passerat har bjudit på ett verkligt blandväder.
Lördagen var regnig, blåsig och mindre angenäm medan söndagen
bjöd på skingrande moln, solsken och rätt höstvarmt väder.
På söndagen åkte vi ut till vårt sommarparadis.



Efter den gråa lördagen tog mitt hjärta ett glädjeskutt när jag
såg blå himmel med blått hav. Blått är vackert!


Genast vi kom dit ut började vi elda i bastun. Sambon öste vatten
ut båten och det var då han fann den skadade trollsländan.
Sländan placerades på torra land och oj, ena vingen var bruten....
Jag gick förstås runt med kameran och njöt av solskenet.


Ni som följt min blogg några år vet att på hösten har jag förkärlek för svamp.
Svamp i alla dess former. Som den här som växer i gräsmattan nära stranden.
Vad har den för volanger kring foten, förresten?


Den här skönheten till svamp växte också i volangform.
Jag kan absolut ingenting om svamp, jag bara beundrar dessa
växter som poppar upp på hösten - gärna efter regnväder.


Det här vet jag är en röd flugsvamp,. Oätlig men riktigt fin.
Den växte under en gran vid bastutrappan.


Och dom här olika svampvarianterna växte på parkeringen.
Att den ena är en röksvamp (den lilla runda) det vet jag av erfarenhet....


På parkeringen hade också någon visst tappat en semlebulle....
Brun och rund var den - med strössel på hatten!


Efter denna koll kring husen ropade jag åt sambon att nu tar jag
svampkorgen med mig ut i skogen. För här skulle plockas kantareller!
Den första svampen jag mötte i skogen var dessa söta rosa tvillingar
som såg så näpna ut. Nej, dom plockade jag inte, inget annat än kantareller
som jag känner igen på den gula färgen. Jag har nämligen blivit
illamående efter en svamprisotto på blandsvamp en gång, så jag tar
numera det säkra för det osäkra.
 

Man kan väl kolla in svamp, man behöver ju inte äta allt man ser!


Som dessa söta stubb-svampar....
 

...eller dessa pyttesmå syskonsvampar som växte tillsammans.


Jag vandrade in i den solvackra skogen, för jag vet ju var mina
ätbara svampar finns!


I mossan hittade jag dessa snyggingar. 
De växte också lite tillsammans.



Tillsammans. Precis som dessa pytte-pytte små svamparna som
jag hittade under en gran. Lite barnkrubba över det hela...


Och så är min lycka gjord!
Jag hade kommit fram till mitt första kantarellställe.
Här bakom en sten växte flera stora svampar som naturligtvis
fick följa med i min korg!


Jag vandrade vidare och gick förbi svampen som ser ut som en trumpet.
""Hör hallå, hösten är här!" kanske den trumpetade ut över skogen.


Kolla in den här svampen, lite drapering under hatten.
Månne det är höstens nya trend? Eller är det fjolårets,
eller är det så här det skall se ut?
 

Och så mera svampar på en ny stubbe.


Här en av mina gula favoriter (bredvid en som sett sina bättre dagar).
 


Där var också två andra favoriter. Men nu hade jag också plockar mera 
kantareller och nu var jag utless på älgflugorna och bestämde mig för att
söka mig tillbaka till en förhoppningsvis varm bastu.


Jodå, bastun var varm och så skönt att tvätta sig ren med den härligt
doftande bastutvålen. Älgflugorna strök med på kuppen....
Efteråt satte vi oss ute på verandan och njöt
av en avkopplande kaffepaus mitt i den soliga hösten.


För visst är hösten här nu. Några varma dagar, men också en hel del regn.
Här en trollslända som värmde sig i solens sken.


Vi åkte hem till kvällen 
för att upptäcka att dimman drog in över landbacken.

1 kommentar:

  1. Ljuvliga bilder på alla vackra svampar!
    Jag kan inget om ätlig svamp för jag har aldrig varit intresserad av att plocka.

    SvaraRadera