onsdag 25 september 2019

Höstdimman

I måndags (23 september) inföll höstdagjämningen, dvs då var dag och 
natt lika långa. Nu, några dagar senare, är vi redan inne i den period när natten är längre
än dagen. Ohjälpligt går vi mot mörkare tider. Men visst är det så att
vi älskar våra ljusa dygn kring midsommartid just på grund av att vi 
måste genomgå denna mörka höst- och vinterperiod. Lite så är det väl allt....
Igår kväll drev dimman in över slätten, klockan var 8 på kvällen och
jag rusade ut med kameran i högsta hugg!


Där ute blev utsikten suddig och landskapet fylldes av svepande dimma.



´Mot norr hade vi de vackra molnen och mot väster en ruggig molnbank.
Dimman fortsatte dansa i mjuka rörelser över slätten.


Ute på åkern stod vår ena traktor, redo för morgondagens jobb.


När jag såg dimman som dansade hade jag rusat ut iklädd en
vit pläd kring mina axlar. Jag hann bara tänka att jag såg ut som ett
fladdrande spöke där jag vandrade fram längs vägarna....
(eller så kunde man ju tro att jag var en dansande älva, vem vet).


Jag tänkte gå in i värmen, men så ändrade jag mig ....



....för plötsligt färgades himlen röd av solen och eftersom mörkret föll
blev färgerna mycket klarare. Se där, något vackert när mörkret faller! 
Detta sista foto knäppte jag kl 20:11.
Efter en stund var höstmörkret kompakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar