onsdag 11 september 2019

Årets sista varma sommardag

Igår hade vi en skön höstvarm dag och idag är det också fint väder.
Men redan till kvällen utlovas regn och sedan kommer värmen att trappas
av och regn återfinns på agendan.... suck! I morgon tänkte jag blogga om dessa fina
septemberdagar, men idag då vill jag visa foton från en av
sommarens absoluta höjdardagar. Nämligen från den 29 augusti,
en torsdag då temperaturen steg till 28 grader. Minst.


Årets sista varma sommardag.
Just den dagen ville jag äga. Njuta av. Spara inom mig.
Känna mig själv i stunden och i sommaren.
Sagt och gjort, jag stuvade in vatten, smörgås och lite
frukt och så åkte jag ut till vårt sommarparadis. 
Bara jag, en hel dag bara med mig själv!
Där ute var också värmen påslagen. Inga vindar att tala om. Lugnet
rådde ute vid vår lilla vik,ute på fjärden såg jag en och annan sjöfågel.
Men jag såg inte en annan människa på hela dagen.
Lugnet efter att semesterlediga villabor är borta....


Jag började dagen ute på bryggan. Solen värmde och det doftade hav.


Sedan gick jag stigen upp till villan och verandan.
Där parkerade jag mig med lite läsbart.



Jag åt ett äpple, en smörgås, drack lite te.
Några småfåglar flög kring i träden och ekorren tjattrade uppe i en tall.
Och jag bara andades in naturen, lugnet, sommaren.
Inga krav, inga måsten.


I skuggan ute på verandan nådde temperaturen nästan 30 grader.
Jag gick en runda i hallonsnåren och mumsade i mig middagen.
Tog ännu en kopp med te som efterrätt. Fram emot eftermiddagen började små
gulliga moln synas på himlen.


Jag fortsatte mitt avkopplande sommarliv, ömsom på bryggan
ömsom på verandan. Ingen radio, ingen mobil. Bara jag i stunden.
En varm avkopplande dag, en dag att minnas.


När kvällen närmade sig började fler moln dra in över himlen.
Kvällen var så otroligt varm och skön att jag ville stanna ute länge ännu.
Jag hade lovat komma hem till natten, men jag drog ut på 
hemfärden i det längsta. (Jag kan ännu känna värmen från den dagen/kvällen.)



Jag njöt av havet som lagt sig till ro. Jag njöt av kvällens vackra färger.
Och jag njöt av sommaren allra sista varma sommarkväll.
Bara jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar