måndag 30 september 2019

Adjö till september, nu är ladorna fyllda

Så var det dags att ta adjö av den första höstmånaden, 
för idag skriver vi sista september. Årets september går nu till historien
och i morgon knackar redan oktober på dörren!


Under årets september har vi upplevt den första höstfrosten.
Men vi har också upplevt vackra, rätt så varma höstdagar
blandat med gråmulna dagar med regn och dimma.
Under hela september har det i mitt kök stått fat, korgar och pytsar fyllda 
med bär, svamp och grönsaker, allt det som skall tas hand om inför vintern. 
Just nu ligger gröna tomater i en korg (för att mogna inne i värmen) samt
trattkantareller, persilja och dill som torkas för att sedan läggas in i glasburkar eller
plastpåsar (nej, dessa fryser jag inte in). Dessutom har jag squash, sockerärter och
 gula bönor som ligger på några fat för att tas om hand i matlagningen bara jag hinner
(dom räddade jag undan frosten).


För en stund sedan kom en granne in med en hel påse full med lila krikon.
Krikon är en underart till plommon och nu får jag allt lov att googla vad jag kan
göra med dessa guldkorn (annat än att vi äter dom som dom är förstås).
En annan granne frågade idag om vi ville ha päron och det tackade
vi också förstås ja till! Så snälla grannar vi har!
Vilka stordåd har jag då gjort i köket under september?


Jo, jag har lagt in trädgårdsgurka i en kryddlag med både 
svartvinbärsblad, dill och kryddor. Bra att ha några ämbar med 
kryddgurkor till vinterns middagar, tycker jag.


Jag har kokat saft av svarta, gröna och röda vinbär samt krusbär (se ovan).
Halva min frysbox är numera fylld med saft (använder saft-maja).
Sedan har jag ju förstås fryst in hallon, lingon och andra vilda bär också.
I år kokade jag också hallonsylt och den blev supergod!


Det blev en hel del äppelsaft också, plus att jag gjort äppelsylt och 
bakade äppelkakor i långpanna och fryste ner. Jag kan avslöja att det
blir rätt mycket äppelpajer till efterrätt här hos oss under hösten....


Tomatöverskottet har jag torkat i ugnen (istället för att köpa sydeuropeiska
soltorkade tomater på burk). Torkade tomater passar utmärkt i grytor under vintern.


Under de kalla nätterna i september har jag täckt mina grönsaker för
de kalla morgontimmarna. Ännu finns mycket sallad kvar ute i landet.
Potatisen är upptagen och i tryggt förvar i vår stenkällare, för
potatisen är helt klart "ryggraden" i vår matlagning.


Det är en ynnest att bo på landet och ta hand om allt det som skall bli
de kommande månadernas mat på våra tallrikar. 
Att odla egna grönsaker och att plocka ätliga vilda bär är en 
bra investering för jordens klimat!
Nu är jag redo att ta adjö av september månad, 
för mina "lador" är fyllda....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar