söndag 29 september 2019

I år testar jag med vitlök för att mota mössen

Nu när september månads sista dagar håller på att tacka för sig 
kan jag bara konstatera att nu är sommaren slut. 
Definitivt förbi. Tack och adjö för denna gång.
Igår städade vi bort det mesta av vårt sommarliv ute vid vårt sommarparadis.
Båten fick ännu vara kvar i sjön och tunnan med vatten står ännu och väntar
 på oss för fler bastubad denna höst. Men alla gryn, matoljor och kexpaket har
fått flytta hem till oss nu. Utemöblerna har flyttat in i villan och
blomkrukorna har fått sitt vinterviste under verandan.


Gårdagen kändes varm och färgrik när vi styrde färden ut till havet och villan. 
Förmiddagen var molnig, men fram emot eftermiddagen tittade solen fram.


Ute vid vår havsfjärd var det otroligt härligt igår.


Några fåglar guppade ute på fjärdens vatten.
Och som vanligt förde de ett herrans oväsen trots att de bara var några stycken...


Vår lilla Buster (båten) tömdes på vatten och fick ligga kvar inne i den
lilla viken där höststormarna inte märks så mycket.
Här ute har frosten ännu inte färgat alla löven granna, men visst märks det
att naturen börjar ändra färg.

 
Som den här lilla rönnen som plötsligt blivit vackert röd.


Både himlen och skogen speglade sig i den lilla Påttin.
Den lilla vattensamlingen utgör ett mikroklimat där varken 
kalla vindar eller frostnätter ännu märks så här års. 

 

Jag hade tagit med mig en hel del gammal vitlök, sådana som sett sina bästa dagar.
För nu har jag planerat att göra ett experiment under vintern.  
Jag tänkte nämligen testa ett nytt sätt för att hålla alla möss borta från våra hus.

Det var nämligen så att för förra vintern hade ett eller flera möss levt
rövare inne i villan. "Aldrig mera" tänkte jag när jag städade ut efter dom, så 
nu skall här testas en ny ekologisk metod!
Det var faktiskt första gången möss hade sökt sig in i huset.
Men det räcker med en gång.
Nu lade jag ut vitlök längs golvlisten och uppe under taket.
Kan avrapportera att hela huset stank vitlök när vi åkte därifrån.....


Det kändes svårt att säga adjö till sommarvillan när jag bar ner
mina väskor som skulle hem inför vintersäsongen.
Men vi kommer ännu fler gånger under hösten! Jag lovar!
Ja, och så plötsligt är det väl sommar igen snart!


När vi styrde hemåt började molnen skingras och det kändes som om
sommaren vinkade adjö till oss en sista gång....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar