söndag 8 september 2019

Jordbruk som hobby

Både sambon och jag är odlare. Sambon har ett litet jordbruk (som
han övertagit efter sin morfar och mormor o mor och far) och jag odlar mer eller
mindre på små jordplättar som inte upptas av sambons odlingar.
Lite så kan man väl säga. Fast jag är också involverad i sambons odlande,
jag hjälper till vid vårbruket, jag går många rundor för att leta flyghavre
och jag är hjälpredan när hösten närmar sig. Och sambon hjälper mig med
mina små odlingstäppor både vår och höst.
Odlandet har inte varit vår huvudsyssla genom åren
och är det väl inte nu heller, vi har varit "månskensbönder" 
eller hobbyjordbrukare. Vi har passat in ledigheter för att odla.
Odlandet ligger oss båda varmt om hjärtat. Inte ekonomiskt - men
på ett annat plan. Vi för traditionen vidare, vi tar hand om jorden.


Att vakna till detta magiska. 
Från brun mylla på våren, till spirande grönska
och till gul mognad. 
En livstid på en sommar.


I slutet av augusti blev det guldgula kornet tröskat.


Och förra tisdagen tröskades vår havre.


Vi  är så tacksamma för våra grannar (tillika barndomsvänner med sambon)
som hjälper till och kan köpa våra grödor på strå.
Som tröskar, torkar och sedan säljer säden vidare för oss.
Vi hjälper till med att forsla säden vidare och jag står beredd med
kaffe och smörgåsar. För vad smakar bättre än kaffepaus tillsammans ute
i ett gyllengult sädesfält?!



Nu är vår sädesskörd bärgad för detta år.
Det har varit en torr sommar, men också en sommar som gett relativt bra skörd.
Vi är tacksamma för sommaren, för att det jobb som läggs ner ger en
god och fin skörd som kommer till gagn för vidareförädling av
vårt korn och vår havre. Tänk på oss bönder när du äter din havregröt,
dricker din havremjölk osv: havren är odlad med kärlek!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar