tisdag 1 oktober 2024

Oktober - och ett lugnare tempo.

 Första dagen i oktober och det är mulet. Lite småtrist. Lite "vad skall jag göra idag då?". 

Nämen jag plockar väl fram foton från september - när solen sken och det var härligt väder... 

Dessa foton är från lördagskvällen ute vid vårt sommarparadis. Solen var i nedåtgående och jag hade satt på spisen och väntade nu på att potatisen skulle bli klar att ätas. Under tiden gick jag ner till stranden för att fota några härliga kvällsvyer. Det var lugnt där ute, det kändes som om vi var de enda i hela världen, bara sambon och jag. Han öste vatten ur båten och eldade i bastun. Jag kokade mat och gick runt med kameran. Vi gjorde olika saker och så sammanstrålade vi för mat och bastugång.

Hösten är en fin tid för att sakta farten, att ta det lite lugnare. Att samla tankarna. Att tanka mer energi. Att landa i nuet. För det behöver vi alla, även vi lite äldre. Vi som ändå har tusen järn i elden och försöker hänga med i den allt snabbare utvecklingen....

Jag har alltid älskat att vara ute i naturen. Både vandra eller sitta stilla på en sten. Lika nyfiken vid båda tillfällena. Mina foton är alltid ögonblicksbilder. När jag går förbi liksom. Det gäller att leva i nuet samtidigt som man går vidare.

När vi i lördags hade ätit och skulle gå i bastun hade solen sänkt sig och kvällsmörkret började anas. Året vandrar vidare och den här tiden på året infinner sig kvällsmörkret allt tidigare.

Summa summarum: Hösten är vacker och kvällar ute vid vårt sommarparadis är ännu vackrare! Jag njuter och jag lever i nuet, idag, igår och för tre dagar sedan.... Livet är härligt - men nu måste jag ta tag i denna dag för förmiddagskaffet är redan uppdrucket!

Välkommen oktober månad! Så spännande att få uppleva dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar